In de maatschappij waarin we nu, anno 2019 leven is het steeds minder gebruikelijk om vijf dagen in de week van 9 tot 5 op het kantoor te zitten. Het is namelijk veel hipper om flexwerker te worden en te switchen van baan of een eigen bedrijf te starten en onafhankelijk te zijn. In deze ‘soepele’ maatschappij groeien jongeren ook mee. Jong Ondernemen vindt het daarom niet raar dat jongeren in de snel veranderende samenleving een ondernemende houding moeten ontwikkelen. Volgens Marjolein van der Plas, directrice van Jong Ondernemen moeten mensen later steeds meer op projectbasis werken door een veranderende arbeidsmarkt. “Dan zijn ondernemerseigenschappen nodig”.

Het laatste jaar zijn er volgens de Kamer van Koophandel veel startende ondernemers bijgekomen. Er zijn dit jaar namelijk 160.000 bedrijven gestart, dat is 11% meer dan vorig jaar. Veel van deze startende zijn jonge ondernemers, dit aantal stijgt enorm. Deze stijging is namelijk 65%. De afgelopen 5,5 jaar hebben zich meer dan 12.000 jongeren van 8 tot 18 jaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In de categorie 20 tot 24 jaar was de stijging 28%. De meeste jonge ondernemers wonen in Flevoland, Gelderland en Utrecht. 78% van de nieuwe ondernemers zijn jongens.

Volgens Joni Hendrix van het platform Jong Ondernemen wordt de drempel voor jong ondernemen steeds lager. Jongeren kunnen namelijk zo een eigen website, webshop en social media account opzetten. Daarnaast zien jongeren steeds meer voorbeelden van andere jongeren op bijvoorbeeld YouTube of blogs. De Kamer van Koophandel zelf denkt dat jongeren in deze generatie steeds meer lef hebben, eigenwijzer en nieuwsgieriger zijn.

Naast dat jongeren het idee van zelf ondernemen steeds vaker vanuit huis meekrijgen wordt er ook steeds meer aandacht op scholen besteedt aan ondernemerschap. Jong Ondernemen is een stichting die jongeren op scholen informeert over het starten van een onderneming door middel van ondernemerschapsprogramma’s. Dit met als doel om jongeren voor te bereiden op een succesvolle toekomst op de arbeidsmarkt.

Er zijn niet alleen stichtingen die aandacht besteden aan de jonge ondernemers van nu en de toekomst, de Rabobank ziet hier ook potentie in en biedt door middel van hun platform ‘Ik ga starten’ hulp aan startende ondernemers. Zij hebben ook een speciale pagina ingericht voor jonge ondernemers. Daarnaast organiseren zij ook speciale ondernemersdagen.

Phoebe Haanstra is een voorbeeld van een jonge ondernemer. Zij heeft zich op haar achttiende ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Sinds september 2019 is zij dan ook trotse eigenaar van haar eigen uitzendbureau voor horecamedewerkers en hostessen genaamd Moon Services. Met Phoebe ga ik in gesprek over haar bedrijf en wat nou de voordelen zijn van een eigen onderneming.