TikTok, ook wel bekend als Musical.ly, is een van de snelst groeiende platforms van dit moment. Vooral onder de jeugd is de app TikTok zeer bekend. In Nederland alleen al heeft de app ruim 1 miljoen gebruikers, maar waarom kiezen mensen voor dit platform en hoe krijg je hier nou veel volgers op? Ik sprak hier over met TikTok sensatie Martijn Meijer Drees.

TikTok is een social media app waarop je video’s met speciale geluiden kan maken en delen met andere gebruikers. Het gaat voornamelijk om jonge jongeren die gebruik maken van deze app en hier ook humoristische video’s en lifehacksop maken. Ook kunnen gebruikers samen video’s maken en duetten doen. De video’s kunnen maximaal 60 seconden duren en men kan ook live op TikTok gaan. Het platform is sinds 2016 actief en heeft in Nederland alleen al 1 miljoen gebruikers. Wereldwijd zijn het er meer dan 550 miljoen.

Eerder heette de app Musical.ly wat meer gericht was op muziek en het doen van dansbewegingen. TikTok is zich gaan focussen op een bredere doelgroep, waardoor er meer soorten video’s gemaakt worden. In 2017 heeft het Chinese bedrijf ByteDance het platform opgekocht en hier TikTok van gemaakt. TikTok is vandaag de dag het snelst groeiende platform en mag zichzelf neerzetten tussen de grote spelers in de social media wereld, namelijk Instagram, Facebook en Snapchat.

Ook zorgt TikTok voor bepaalde trends die erg populair zijn onder jongeren, namelijk de E-boy/ E-girl subcultuur die men ook wel doet denken aan de emo-cultuur en de Fortnite dance challenge die viraal ging. TikTok heeft dus best wel invloed op gebruikers en de jongeren van tegenwoordig. Amber Hamed is een 14-jarige TikTok gebruiker die dagelijks een kijkje neemt op de app. ‘Ik vind het leuk om naar de filmpjes te kijken en te zien wat nieuwe trends zouden kunnen zijn. Ik hoorde altijd iedereen over TikTok praten en het is een echte hype bij mij op school, hierdoor heb ik het ook gedownload.’  Zelf maakt Amber geen video’s. ‘Ik vind het toch wel beschamend om hier zelf video’s voor te maken, omdat het vooral pas ‘cool’ is als je echt veel volgers hebt. Het is een echte hype, maar ik vind het al genoeg om de video’s van anderen te bekijken.’ TikTok heeft volgens Amber invloed op de kledingstijl van gebruikers, maar ook door de influencers met grote aantallen volgers. ‘Ik ken een meisje die eerst pro-zwarte piet was, maar toen haar favoriete TikTokker zei dat hij tegen was, werd zij opeens ook anti-zwarte piet.’ De minimum leeftijd voor TikTok is 13 jaar, maar toch zijn veel van de gebruikers jonger. TikTok gaat dit tegen door deze accounts gewoonweg te verwijderen, maar dit lukt niet altijd.

Martijn Meijer Drees is een bekende TikTokker. Hij vertelt dat men denkt dat een groot deel van zijn volgers ‘twaalfjarige meisjes’ zijn. Toch is dit volgens hem niet waar en heeft hij ingesteld dat hij de leeftijden en het geslacht van zijn volgers kan zien. ‘Mijn kijkers zijn vooral tussen de 14 en 16 jaar oud. Soms heb je ook uitschieters van 24 jaar. Ook is het niet zo dat alleen meisjes mijn video’s kijken, mijn publiek is best uitgebreid en er kijken ook veel jongens. Martijn heeft meer dan 195.000 volgers en is meerdere keren viraal gegaan.‘Mijn bekendste video is meer dan 2 miljoen keer gekeken en heeft iets van 190.000 likes. Ik denk dat hij veel likes heeft, omdat de video voor veel mensen ‘relatable’ is en dat is iets wat belangrijk is bij TikTok.

Heel creatief hoeft Martijn niet te zijn bij het bedenken van de video’s. ‘Negen van de tien keer kies ik een idee uit dat al door anderen gedaan is. Als ik dat uitkies is het gewoon een leuk idee en moeten mensen dat zien als een compliment. “, maar moet je er vooral voor zorgen dat de video’s er aantrekkelijk uit zien voor anderen.’ Geld verdient hij er nog niet meer, omdat hij het gevoel heeft dat de kwaliteit van zijn video’s achter uit zal gaan en mensen hem minder serieus zullen nemen. ‘Als ik iets promoot wil ik daar volledig achter staan en niet iets promoten wat ik zelf ook niet gebruik. Het promoten van whitening stripsvoor je tanden is niet iets wat ik aan mijn volgers wil verkopen. Als ik een heel goed aanbod heb, zal ik deze echter niet afslaan. Het goede aanbod moet alleen nog wel komen!’