‘We mogen in Nederland meer supersterren hebben in plaats van artiesten’

‘We mogen in Nederland meer supersterren hebben in plaats van artiesten’

De muziekindustrie heeft vele veranderingen ondergaan. Zo kunnen we ons het gebruik van wasrollen, Lp’s en cassetterecorders anno 2020 niet meer voorstellen en heeft het digitale tijdperk de muziekindustrie opgeslokt. Streamingsdiensten als Spotify, Soundcloud en Tidal hebben het gebruik van Cd’s passé gemaakt, instrumenten worden digitaal gespeeld en het gebruik van autotune is geen taboe meer. Ik spreek met upcoming-artiest Kimono, bekend van zijn EP Aura, over de ontwikkelingen in de Nederlandse muziekindustrie en wat er volgens hem beter kan. Ook spreek ik met muziekjournalist Jasper van Vught over de ontwikkelingen van de muziekindustrie op internationaal niveau.

De muziekindustrie is eigenlijk nog helemaal niet zo oud en is volgens muziekjournalist Jasper van Vught pas ontstaan toen we muziek konden opnemen in een studio. ‘Pas met de uitvinding van de LP en de standaardisatie van geluidsdragers is de muziekindustrie ontstaan. In 1948 werd de LP uitgevonden en kon men muziek afspelen wanneer zij dat wilden.’ Daarna ging het heel snel, maar kwam de ondergang van de muziekindustrie ook in beeld met de opkomst van de MP3-speler en het gratis downloaden van muziek. ‘De muziekindustrie had dit niet goed geanticipeerd en dacht dat mensen tot in de lengte van de dagen Cd’s zouden kopen. Dat bleek dus niet zo te zijn. Het was net alsof je bij een all-you- can- eat buffet stond, terwijl je eerst heel veel geld moest betalen voor één hapje.’

De digitalisering deed zijn intrede in de muziekindustrie en zorgde ook voor andere ontwikkelingen. Zo is het voor jongere artiesten makkelijker geworden om de industrie te betreden, aangezien een deal met een platenmaatschappij niet meer noodzakelijk is om door te breken en is het maken van muziek laagdrempeliger geworden. Artiesten kunnen in een eigen studio met eigen apparatuur muziek maken. Toch is hier kritiek op en zijn veel mensen van mening dat muziek vandaag de dag veelal hetzelfde begint te klinken.

Volgens artiest Kimono is dit niet waar.  ‘We hebben in Nederland gewoon te weinig verschillende artiesten, waardoor er sneller vergelijkingen met elkaar worden gemaakt. Je wordt namelijk niet zomaar een A-artiest, zoals Frenna of Bizzey. Mensen denken dat het maken van een hit heel makkelijk is en dat je maar een paar woorden hoeft te herhalen op een bubbling beat, maar zo werkt dat niet. Er zijn gewoon te weinig verschillende grote artiesten, waardoor dat zo lijkt. Het is jammer dat we niet meer van andere dingen hebben, zodat we die vergelijking niet steeds hoeven te maken.’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *