De vooravond van een filmrevolutie

De vooravond van een filmrevolutie

Het is 2020 en de filmindustrie bevindt zich op de vooravond van een revolutie. Op deze vooravond kijken we massaal films via streamingsdiensten, maar om erachter te komen hoe we op dit punt gekomen zijn, moeten we terug in de tijd reizen. We gaan terug naar 1878, het jaar van de eerste film ooit.

Sallie Gardner at a Gallop, gemaakt door fotograaf Eadweard Muybridge, is de eerste film ooit gemaakt. Het is niet een film zoals we het nu kennen, maar een fotoserie van 24 foto’s die snel achter elkaar afgespeeld worden. Hierdoor ontstaat een bewegend beeld. Sallie Gardner at a Gallop was een filmproductie-experiment, maar hierdoor groeide de film uit van een kleinschalig experiment aan het einde van de negentiende eeuw, tot een van de belangrijkste vormen van communicatie en amusement. In de twintigste eeuw groeide het uit tot een van de massamedia.

Een dik jaar na de eerste film richtte in 1977 de Amerikanen Reed Hastings en Marc  Randolph Netflix op in Californië.  Het was een idee van Hastings, nadat hij een boete van 40 dollar kreeg voor het te laat terug brengen van een gehuurde film. Netflix zou hier verandering in brengen: films per post huren voor onbepaalde tijd. Je sloot een abonnement af en maakte een lijst met films die je wilde zien. De film werd zonder verzendkosten naar je toe gestuurd in een markant rode (de bekende Netflix-kleur) envelop. Zodra je uitgekeken was deed je de film weer terug in dezelfde envelop en retourneerde je deze weer gratis.

In 2003 nam Randolph afscheid van het bedrijf. “Ik besefte dat het grote, goed draaiende bedrijf dat Netflix was geworden eigenlijk geen deel uitmaakte van mijn droom. Mijn droom was dingen opbouwen,” schrijft hij in zijn boek That Will Never Work. Hastings bleef CEO.

In 2007 werd een mijlpaal: Netflix leverde zijn miljardste dvd uit. Na deze mijlpaal werd gekozen voor een nieuwe aanpak. In deze tijd was YouTube in opkomst. Hastings was hierdoor geïnspireerd en ging films en series ook online aanbieden. “Right on time”, want in 2006 daalde de dvd-verkopen al wereldwijd. Het was een gat in de markt. Waar Netflix eerder al een van de grootste klanten van de posterijen in Amerika was, had het bedrijf in 2010 het meeste internetverkeer met de streamingsdienst in de Verenigde staten.

Tijd voor uitbreiding. Canada was de eerste ‘gelukkige’, gevolgd door Latijn-Amerika. In 2011 streek Netflix haar vleugels neer in Engeland en Ierland. Een jaar later werd ook Scandinavië ‘besmet’. En toen, toen was het tijd voor Nederland. In de zwoele nazomer van 2013 werd Netflix gelanceerd in Nederland. De vooravond van de revolutie was nog jong, maar was gearriveerd.

Hierna volgde streamingsdiensten als Videoland, Apple TV en Disney+. De meningen zijn verdeeld over deze nieuwe manier van films kijken. Negatieve opinies zijn vooral angstbeelden. Door streamingsdiensten wordt de wereld weer een stukje kleiner en kunnen wij als consument nog makkelijker meer Amerikaanse films bekijken. Hierdoor ontstaat een angstbeeld dat aandacht voor Nederlandse films, en dus Nederlandse cultuur verdwijnt. Aan de andere kant biedt het ook weer tal van nieuwe banen. “De vraag naar Nederlandse content op het gebied van drama en non-fictie stijgt enorm”, aldus Willem Pruijssers, CEO van Dutch Filmworks. Dit productiehuis had de eer om de eerste Nederlandse Netflix-original, genaamd Undercover, te maken. “Het gaf een enorme boost, want we kregen daarna meer opdrachten”, vertelt de producent. Daarnaast is er bij Netflix ook veel meer ruimte voor creativiteit, volgens scenarioschrijver Michael Leendertse. “Bij Netflix pitch je één keer, dan geven ze groen licht en bemoeien ze zich er niet meer mee. Ze hebben meer vertrouwen in de creatieveling. Bij een omroep word je begeleid door een dramaturg en lezen ze veel meer mee.” Ook heeft Netflix een groter budget, vertelt Pruijssers. “Zo kreeg je voor een serie van tien afleveringen voor een omroep 2,5 miljoen euro, en heb je nu budgetten van 7 á 8 miljoen. Dan zit je veel ruimer in het aantal draaidagen, kun je meer uitgeven aan techniek en ook in het buitenland gaan werken. Dat maakt het voor ons ook interessant.”

Dat Netflix voor veel opschudding heeft gezorgd in de filmwereld, is wel duidelijk. Hoe deze revolutie zich verder zal ontwikkelen is nog niet helemaal duidelijk. Zal de bioscoopzaal in de toekomst leeg zijn? Wie zal het zeggen. Een ding is zeker: we bevinden ons op de vooravond van de filmrevolutie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *