31 oktober is de dag dat het Verenigd Koninkrijk de EU zal verlaten. Met of zonder deal is nog de vraag, maar wat zou een no-deal brexit nu betekenen voor de consument die vaak uit het Verenigd Koninkrijk bestelt?

Econoom Hein Roelfsema legt uit: “De consument gaat niet heel veel van een no-deal brexit merken,” aldus Roelfsema. Waarschijnlijk neemt de vertraging van het hele importproces van pakketjes wat toe door langere douanecontroles, maar over eventuele verhoogde tarieven valt volgens Roelfsema nog weinig te zeggen. “Die moeten eerst afgesproken worden.”
Roelfsema gelooft dat het scenario van een brexit reëel is, maar denkt dat er niet eens zo veel verschil zit tussen een harde- of zachte brexit als het gaat over internationale handel.

“Moet niet te duur worden”
Christina Iosifidis bestelt geregeld pakketjes uit het Verenigd Koninkrijk, op populaire webshops zoals Asos en Beautybay. Een harde brexit zal er niet per definitie toe leiden dat zij geen spullen meer uit Groot-Brittannië bestelt. “Het moet niet te duur worden, want ik werk ook gewoon voor mijn geld. Ik vind het best wel zinloos om veel geld uit te geven aan bezorg- of importkosten.” Iosifidis denkt dat het in dat geval aantrekkelijker is om bij een webshop met gratis verzending te bestellen.

Voorbereiden van de logistiek
Het bestellen van pakketjes is uiteraard een logistiek proces. Wat die logistieke bedrijven dan kunnen doen om zich voor te bereiden op een harde brexit, legt strategisch adviseur en docent logistiek, Alexander Boelen, uit. “Er gaat vooral op het gebied van afhandelingsprocedures veel veranderen voor logistieke bedrijven. Wat we een aantal jaren geleden hebben afgeschaft, zoals allerlei documenten die moeten worden uitgewisseld, moeten we nu weer invoeren.”
Verder denkt Boelen dat we door de geringe negatieve gevolgen van een eventuele harde brexit niet heel bewust niét meer gaan bestellen uit het Verenigd Koninkrijk. “Ik denk dat men zal merken aan de prijsstelling dat het gunstiger is om in Duitsland of België te bestellen.”