‘Laat goed eten op je bord belanden, in plaats van de vuilnisbak’ staat er op de website van anti-voedselverspillingsapp Too Good To Go. De nieuwkomer in de lijst voor ‘meest inspirerende merk’ van adviesbureau Synergie is direct binnengekomen op de eerste plaats en laat grote spelers als Ikea, Bol.com en zelfs Tesla achter zich. Maar hoe werkt dit initiatief en is het voor iedereen even voordelig? Verliezen winkels juist geen klanten zo?

Zo’n 4.5 jaar geleden is het bedrijf opgezet door Mette Lykke in Kopenhagen en ondertussen is de app in 13 Europese landen actief. De Scandinaviërs lopen natuurlijk al een tijdje op ons voor, maar langzamerhand begint Europa de trend te snappen. Voedselverspilling is zonde en volgens de website van Too Good To Go wordt zelfs 1/3 van al het eten op de wereld verspild. Daar proberen zij nu dus een stokje voor te steken.

Maar wat doet Too Good To Go nu precies? Elke dag hebben winkels, bakkers, restaurants en zelfs hotels eten over, dat de prullenbak in gaat. Denk aan het brood dat aan het einde van de dag overblijft, producten die bijna over datum zijn of het ontbijtbuffet dat blijft staan. Voor een derde van de aankoopprijs kunnen consumenten nu een ‘Magic Box’ ophalen. Wat er in zit is afhankelijk van wat er overblijft aan het einde van de dag en dus elke keer weer een verrassing. Steeds meer winkels sluiten zich bij het initiatief aan: supermarkten, slagers, groenteboeren, bakkers, groothandels en zelfs een aantal bloemenwinkels doen mee. Keuze genoeg om lekker te eten dus.

Maar verliezen winkels nu juist geen klanten door het gemak van de ‘Magic Box’? Hoeven mensen nu niet meer naar de bakker en doen ze minder vaak boodschappen? Snijden bedrijven zichzelf hiermee in de vingers? Een gesprek met Sharonne van Diemen van Too Good To Go, aangesloten bakker Freek Hogenboom en fervent gebruiker van de app, Sanne van der Leest.