Nederlanders drinken steeds meer alcoholvrij bier. De verkoop steeg in 2018 met maar liefs 32 procent. Inmiddels is één op de twintig bieren een zogenoemde 0.0. Ook het aanbod neemt toe: zo bestaan er inmiddels zelfs alcholvrije IPA’s en weizeners. Iemand die tegenwoordig een alcoholvrij bier bestelt, is allang geen Bucklerlul meer.

Cees Adema is directeur van de Nederlandse Brouwers, een overkoepelende organisatie die de belangen van de meeste Nederlandse bierbrouwerijen behartigt. Hij is verbaasd over de aanhoudende groei: ‘Na al een aantal jaren dubbele cijfers in de plus zou je misschien denken dat de groei wel een keer wat stabiliseert, maar we zien juist een ongekende versnelling.’ Met name bij jongeren lijken de voordelen in te zien van een alcoholische variant. Voor hen spelen gezondheidsredenen een belangrijke rol. De gezondheidsraad adviseert immers – door  het verhoogde risico op, onder meer, kanker en dementie – geen alcohol te drinken. Een ander voordeel dat meespeelt: het is goed voor de portemonnee. Zo zijn populaire 0.0’s als die van Heineken, Grolsch en Amstel goedkoper dan de variant met alcohol. Het scheelt bij deze drie merken tussen de 20 en de 30 cent. Bovendien kan het uitkomst zijn voor wie zwanger is, of nog moet autorijden.

De toenemende populariteit valt ook te verklaren door het groeiende aanbod. Waar er tot kort geleden alleen nog alcoholvrij pils en witbier bestond, is de keuze inmiddels een stuk ingewikkelder. Adema: ‘We zien ook steeds meer aanbod van alcoholvrije en laag-alcoholische speciaalbieren. Van 0.0 bockbier en IPA, tot weizeners en session IPA rond de 3%. Het wordt voor de consument steeds leuker en gemakkelijker om in die categorie lekkere bieren te proeven. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier.’

Dat alcoholvrij bier inmiddels zo in de lift zit, viel in de jaren 90 niet te verwachtten. In 1993 haalde Heineken zijn alcoholvrije bier – de Buckler – wegens impopulariteit uit de handel. Volgens velen heeft cabaretier Youp van ’t Hek daaraan een bijdrage geleverd. In zijn oudejaarsconference van 1989 introduceerde hij de term ‘Bucklerlul’.Van ’t Hek: ‘Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!’ Wie vanaf toen een 0.0 in een café bestelde, heette een ‘bucklerlul’. Van dat suffe imago, is de 0.0 inmiddels verlost. Dat blijkt ook uit de cijfers: de verkoop van alcoholvrij is in 2018 met 32 procent gestegen. Een op de twintig verkochte bieren is inmiddels alcoholvrij. In 2016 steeg de verkoop van alcoholvrij al met 18 procent en in 2017 met 25 procent. Sinds 2010 is de verkoop van 0,0-bier ruim vervijfvoudigd.

Overigens blijft volgens kenners, ondanks het grote aanbod, de smaak van een 0.0 altijd achter bij de variant met alcohol. De consumentenbond deed onlangs een test welk alcoholloos bier uiteindelijk het dichtste in de buurt komt. Zij kwamen tot de volgende top 10:
1: Heineken 0.0: lekker fris
2: Budels malt 0,0%: een mooi biertje
3: Amstel 0.0%: kleur iets te licht
4: Budweiser Budvar B:Free (max 0,5% alcohol): weinig schuim
5: Grolsch 0.0%: mooie schuimlaag
6: Erdinger alkoholfrei (< 0,5% alcohol): te wrang
7: Jupiler 0,0%: erg donker
8: Palm N.A (< 0,25% alcohol): slaat snel dood
9: Bavaria 0.0% original: erg zuur
10: Warsteiner alkoholfrei (< 0,5% alcohol): te bitter

Inmiddels bestaan er zelfs alcoholvrije wijnen en sterke dranken zoals wisky, rum, gin en wodka. De populariteit daarvan blijft ver achter bij die van de alcoholvrije bieren. Maar wie weet is ook dat over enkele jaren helemaal ingeburgerd.