Met je bitterbal tussen de alpaca’s

Met je bitterbal tussen de alpaca’s

Lotte Voorbij

De alpaca is populair, hip zou je wel kunnen zeggen. Alpaca’s op je beker, kussensloop of aan je muur. Winkels staan vol met alpacagerichte producten, maar ook alpacaboerderijen ervaren de alpacahype. Wandelingen, yoga of meet and greets met deze beesten zijn erg populair. Maar is deze hype wel een hype?

De alpacahype in Nederland is al een lange tijd aan de gang. Loop een Hema of Xenos binnen en je kan alles vinden met een alpaca er op. Van douchegordijnen tot koffiemokken, plak er een alpaca op en hij is verkocht. Maar wanneer zo’n hype begint of wie zo’n hype start is een lastige vraag. Modetrends zijn makkelijk te herleiden naar de oorsprong, maar dit soort hypes zijn niet bepaald traceerbaar. Het ene moment staat de Xenos nog vol met tijgerprintkussens en twee maanden later zijn deze vervangen door alpaca’s. Niet alleen in winkels zijn alpaca’s geliefd, ook de alpacaboerderijen merken een toename in publiek. Kinderboerderijen zijn passé, yoga met alpaca’s is in.

Verschillende alpacafokkerijen organiseren verschillende activiteiten. Naast het fokken van de beesten, worden er ook wandelingen, meet and greets en yogalessen gearrangeerd. Veel fokkerijen merkten de toenemende populariteit van deze beesten en speelden hierop in en gaven ze de bezoekers de mogelijkheid om de alpaca’s te ontmoeten. Zo ook alpacafarm Vorstenbosch. Deze boerderij was begonnen als fokkerij, maar is omgetoverd tot een boerderij met bar en is op dit moment bezig met het realiseren van de eerste alpaca-camping. Willem-Mathijs van der Aa, eigenaar alpacafarm Vorstenbosch, heeft van zijn fokkerij een full-time job gemaakt. Dit begon kleinschalig met alpacawandelingen in zijn eigen achtertuin en is uitgegroeid tot een professionele fokkerij dat naast het fokken ook recreatiemogelijkheden biedt.

De alpacahype is Willem-Mathijs niet ontgaan. De alpacafarm is al flink uitgebreid en wordt steeds vaker bezocht. Toch vindt hij dat het hier niet om een hype gaat;

“Hypes zijn vaak erg tijdig. Alpaca’s zijn al jarenlang populair.”

Als het een hype zou zijn, zou dit volgens Willem-Mathijs al gestopt moeten zijn. Dit is bij alpaca’s niet het geval en zijn ze nog steeds geliefd bij de mens. Het zou dus meer een toenemende trend zijn, dan een hype. Dat is ook de reden dat Willem-Mathijs bezig blijft met het uitbreiden van de fokkerij en moet er komend jaar een camping staan. Want wakker worden tussen de alpaca’s is wel de beste alpaca-ervaring van allemaal.

De vraag of alpaca’s een tijdelijke hype zijn, of een toenemende trend is dus moeilijk te bepalen. De kussenslopen en douchegordijnen in de Xenos of Hema zullen al snel weer vervangen worden met het volgende hippe dier maar de alpacafokkerijen zullen niet zo snel vervagen. Het aantal fokkerijen neemt toe en deze fokkerijen blijven zich uitbreiden. Alpacafarm Vorstenbosch organiseert naast wandelingen, yogalessen en meet and greets ook borrels. Tijdens zo’n borrel, die plaatsvindt in de stal, krijg je de mogelijkheid om de alpaca’s te voeren en knuffelen terwijl je een borrelplankje krijgt aangeboden. Ik ging langs en deelde mijn borrelplankje met de alpaca’s.

Over de auteur

Lotte Voorbij

Journalist. Erg geïnteresseerd in cultuur, de mens en lifestyle. Meer specifiek de hiphopcultuur, de drugswereld en persoonlijke interviews. Ik schrijf graag en houd daarnaast erg van fotografie.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *