Kan Nederland de groeiende toeristenstroom aan?

Kan Nederland de groeiende toeristenstroom aan?

Het toerisme in Nederland neemt alsmaar toe. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) voorspelt dat in 2030 het aantal Toeristen dat Nederland bezoekt met 60% is gestegen. Uit de hoofdstad komen al geruime tijd klachten over de te grote toeristenstroom. Is deze groei wel wenselijk? En is Nederland voorbereid op de toeristen die komen voor de evenementen in ons land dit jaar zoals het Songfestival, het EK voetbal en de Formule 1 van Zandvoort?

De Nederlandse agenda wat betreft grote evenementen is vol. Rotterdam verwelkomt een grote stroom toeristen die voor het songfestival komt, voor het eerst in 35 jaar wordt er weer een Formule 1 Grand Prix gehouden in Zandvoort en onze hoofdstad Amsterdam moet, buiten de jaarlijks terugkomende toeristen voor de Pride en het Amsterdam Dance Event, ook de toeristen voor enkele wedstrijden van het Europees Kampioenschap voetbal waarborgen. Hoe vangt ons land al deze toeristen op? “Het is heel leuk dat ons land gastland is van zulke evenementen. Het is belangrijk om te zorgen dat al deze grote groepen toeristen niet alleen naar de grote steden trekken. Voor het Songfestival werken wij bijvoorbeeld samen met een bekende Songfestivalblogger. We proberen bezoekers van het evenement niet alleen naar Rotterdam te trekken maar ook naar de rest van de regio. Nederland heeft namelijk zo veel meer te bieden. Met dit soort evenementen zou het helpen als de toeristen het evenement bezoeken in de stad maar overnachten en dineren buiten de drukke stad. Zo blijft de leefbaarheid in de stad bewaard en kunnen de toeristen buiten de stad wat toevoegen aan de regio.” Zegt Elsje van Vuuren, de persvoorlichtster van het NBTC.

Hoe komt het dat het toerisme in de afgelopen tijd zo erg is gegroeid in Nederland? Volgens het NBTC heeft het verschillende redenen. De wereldeconomie trekt aan en de toename van de welvaart geeft het internationaal reizen internationaal een impuls. De meeste toeristen die Nederland bezoeken komen uit Europa, zo’n 80 procent. Van deze meerderheid komt het grootste deel uit onze buurlanden Duitsland en België. In deze landen is de korte vakantiemarkt gegroeid, hierdoor boeken onze zuider- en oosterburen kortere vakanties. Hier profiteert Nederland als buurland van. De grote groei van opkomende economieën zorgt ervoor dat een grotere bevolkingsgroep op vakantie kan. Dit in samenwerking met het een groeiend aantal vliegverbindingen leidt met name tot extra stedenbezoek. Voor de rest hebben internationale marketinginitiatieven en grote internationale evenementen zoals hierboven genoemd vruchten afgeworpen. Deze campagnes en evenementen zorgen voor media-aandacht die leidt tot grotere aantallen toeristen. Hierboven op komt dat Nederland niet negatief in het nieuws is geweest. Zo is Nederland in tegenstelling tot andere Noordwest Europese bestemmingen niet geraakt door een terroristische aanslag, die voornamelijk was gericht op toeristische trekpleisters.

“Het toerisme in Nederland gaat verder toenemen. Vroeger was het zo dat vliegtuigen naar Nederland gevuld moesten worden. Dat is nu niet meer voor te stellen. Toen wij, met het NBTC, deze groei opmerkten, hebben we een nieuwe visie gepresenteerd. We kijken hiermee waar we ons als land op willen focussen. Hiervoor hebben we samen gewerkt met betrokkenen zoals musea, winkeliers en restaurant- en hoteleigenaars. We proberen toeristen meer te spreiden over verschillende regio’s. Dit is lastig om te doen omdat Amsterdam voorlopig de hoofdattractie blijft maar Nederland heeft veel meer te bieden. Zo proberen wij met het NBTC de Hanzesteden erg te promoten. Dit zijn in totaal negen steden zoals Zutphen, Zwolle, Doesburg enz. die niet al te groot zijn maar wel heel rijk zijn aan historie. Samen kunnen deze steden een mooi verhaal meegeven aan de toerist. Ook besteden wij aandacht aan de zogenaamde ‘Cheesevalley’. Dit zijn verschillende steden zoals Gouda en Alkmaar  waar toeristen via musea en kaasmarkten kennis kunnen maken met een van Nederlands bekendste producten, namelijk kaas! Het promoten van deze regio’s gebeurt vooral via bloggers en sociale-media. Wij betalen dan de reis en het verblijf voor  de reisbloggers.” Aldus Elsje van Vuuren.

Deze manier van toeristen trekken lijkt heel modern maar volgens Elsje van Vuuren is niks minder waar. “Er wordt al geruime tijd gebruik gemaakt van betaalde reizen naar bepaalde gebieden om deze te promoten. Voorheen stuurde men journalisten en tegenwoordig zijn dit bloggers of bekende personen op sociale-media.”

Over de auteur

Jan Rozemond

Hoi, Mijn naam is Jan Rozemond en ik volg de opleiding journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Op deze site ziet u alle door mij geproduceerde artikelen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *