Podcasts zijn terug van weggeweest, anno 2020 worden ze steeds meer eer beluisterd. Ze zijn er in allerlei smaken en kleuren, van boeken en series tot een over de kleur geel. Maar waarom zijn ze nou zo populair? En is het een inkomstenbron voor bedrijven?
Vorige week werd bekend gemaakt dat ‘Brexit: de Podcast’ terugkomt, ook al zijn de Britten definitief uit de EU. Deze podcast is een van de vele podcasts die worden beluisterd door het hele land. Het afgelopen jaar heeft Nederland zich flink ontwikkeld op gebied van podcasts. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts, dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor die voor de tweede keer werd uitgevoerd.
Het onderzoek heeft verschillende uitkomsten. Er zijn zo’n 5,3 miljoen Nederlanders die naar podcasts luisteren. Met name mannen (45%), hoogopgeleiden (56%) en jongeren tot 34 jaar (71%) luisteren naar podcasts. Eén van de meest genoemde redenen om naar podcasts te luisteren zijn ontspanning en amusement. Volgens de Markteffect Podcast Monitor zal de populariteit alleen maar verder stijgen.
Podcasts worden dus alleen maar populairder, maar voor de makers blijft het lastig zoeken naar een manier om er iets mee te verdienen. Er zijn namelijk verschillende manieren om geld mee te verdienen. De voornaamste manier is adverteren, het plaatsen van advertenties voor, in het midden en na afloop van de podcast. Volgens het onderzoek over podcastgebruikers van Amanda Brouwers, blijkt het dat de meeste luisteraars weinig bezwaar hebben tegen advertenties. “Luisteraars begrijpen heel goed dat de makers ook geld moeten verdienen”, aldus Amanda in een interview met het AD. Maar ze vertelt ook dat het dan ook van belang dat de advertentie goed past bij de podcast.
Verslaggever Tim Matthijsen gaat langs bij Afketine, een student die samen met twee vriendinnen een podcast is begonnen over al hun eerste keren. Daarnaast gaat hij langs bij Malou, de eindredacteur van KINK Festivalpodcast en vraagt hij haar naar de hype over podcasts.