Daklozen verliezen inkomsten door corona

Met een grote boodschappen tas loop je op de plaatselijke Jumbo af. Buiten de deuren van de supermarkt staat een man met een krantje; of je een krantje van hem wil kopen. Zo ben jij één van de honderden die wekelijks een krantje kopen.

Sinds de uitbraak van COVID-19 is dit beeld verleden tijd. Door al de maatregelen komen mensen, die normaal hun inkomsten bij de deur van supermarkten verdienen, zwaar in het nauw. Met name daklozen ondervinden grote problemen. Zo kunnen zij vaak niet meer om een muntje vragen op hun vaste plek. Ook is het verkopen van de daklozenkrant, een krant waarmee daklozen op een eerlijke manier geld kunnen verdienen, erg lastig geworden.

Deze kranten worden in verschillende grote steden verkocht. Steden als Utrecht, Den Haag en Amsterdam kennen een fysieke daklozenkrant. Breda heeft geen papieren krant, maar wel een online krant. Voor een klein bedrag koop je een krant. Je meldt je aan om aan de slag te gaan als verkoper. Hiervoor krijg je een kleine lening, een microkrediet. Dit werkt als extra stimulans om lekker bezig te blijven. Naast inkomsten, brengt een daklozenkrant ook respect en afleiding met zich mee.

Hein van Rooy, werknemer Daklozenkrant Utrecht, maakt zich net als zijn collega’s, zorgen om de huidige situatie. Ten eerste komt de gezondheid van de verkopers in gevaar: op een dag komen er wel duizenden mensen in een supermarkt. Als verkoper kan je afstand moeilijk bewaren. Hierom hebben sommige winkels er zelfs voor gekozen de verkopers voorlopig te weren. ‘Hierdoor lopen mensen die de inkomsten juist het hardst nodig hebben ze mis’, zegt van Rooy. 

Zelfs wanneer men wel mag verkopen, is het erg lastig. Klanten van de supermarkten mijden zo liefst mogelijk contact. Van Rooy:’ Mensen willen zo snel mogelijk de winkel uit’. Dit natuurlijk om de risico’s van hun eigen gezondheid in te perken. De supermarkten sturen hier nog eens extra bij: ‘betaal zo min mogelijk contant’. Ook dit steunt de zaak van de daklozenkrant niet. Men heeft minder contant geld op zak en koopt niet zo gemakkelijk een krantje voor een los muntstuk.

Deze groep is extra kwetsbaar. Om deze mensen te beschermen, zet het Leger des Heils zich al meer dan een eeuw in. Dit evangelistisch kerkgenootschap werd in 1865 in London opgericht. Harm van Teijlingen, directeur Leger des Heils, maakt zich zorgen. Er ligt namelijk dubbele druk op het sociale vangnet. Mensen die namelijk de zorg al nodig hadden, hebben dat nu al helemaal. Maar in deze tijd zijn er ook mensen die eerder geen hulp nodig hadden, maar nu opeens wel. Om hier oplossingen voor op tafel te krijgen, is goede samenwerking met de gemeente nodig, maar de gemeente staat zelf ook onder druk. Voor de lokale politiek zijn er ontzettend veel zaken te regelen.

Ondanks de druk op al de partijen, zijn er al wel oplossingen gevonden. De daklozenkrant is niet het enige dat stil is gevallen. Zo ligt de hotelbranche ook stil. Hotels worden nu gebruikt als opvangcentra voor daklozen. Probleem is wel dat het vrijwel onmogelijk is om hier anderhalve meter afstand te houden. Van Teijlingen zegt zelf in te zien dat dit een probleem is, maar dat er op dit moment geen betere oplossing is. Ook kunnen mensen op deze locaties slechts kort blijven. Het is een kwestie van slapen en de deur uit. Wie overdag ergens even eten wil, krijgt 20 minuten om eten te halen, te douchen én zijn eten op te halen. Dit is bijna niet te doen. Normaal kan je wat te drinken halen of rustig zitten op plekken zoals de bibliotheek of de Mcdonalds. Dit kan nu ook niet langer. En dan is het deze dagen nog mooi weer.

Samengevat is dit een extreem lastige tijd voor daklozen. De daklozenkrant, een vorm van vaste inkomsten, is moeilijk te verkopen op dit moment. Het Leger des Heils probeert de gevolgen van de crisis te overzien, wat voor alsnu nog lukt. Door samen te werken met de gemeente, worden hotels omgebouwd tot opvangcentra. Deze opvangcentra voldoen echter niet aan de aangeven richtlijnen. Waar een krant wel niet goed voor kan zijn.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *