Slimme laadpalen: een investering voor op langere termijn

Slimme laadpalen: een investering voor op langere termijn

Auto's met elektrische laadpalen

Het kabinet trekt dit jaar 5 miljoen euro uit voor slimme laadpalen. Een auto die aan de laadpaal gekoppeld is slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op, om deze vervolgens op piekmomenten weer aan het elektriciteitsnet terug te geven. Op die manier kunnen pieken en dalen op stroomnet worden opgevangen. De slimme laadpalen worden onder andere geplaatst in de steden Utrecht, Den Haag en Maastricht. Volgend jaar al moeten er volgens het kabinet laadpleinen komen met daarop slimme laadpalen. Het plan moet helpen de CO²-uitstoot te verminderen, zodat het klimaatakkoord in 2030 behaald kan worden.

Tot nu toe beschikken er nog maar weinig mensen over een elektrische auto. Om de aankoop van een elektrische auto aantrekkelijker te maken, wil het kabinet mensen die hun elektrische auto tijdens piekmomenten opladen aan een slimme laadpaal belonen.  Het klinkt allemaal vrij simpel: je hebt een elektrische auto, die koppel je aan een slimme laadpaal wanneer er veel stroom wordt verbruikt en je krijgt in ruil daarvoor geld. Maar zo simpel is het niet, weet Utrechts VVD-raadslid Martijn van Dalen.

Auto’s nog niet klaar
Van Dalen houdt zich bezig met milieu en emissieloos – dus op elektriciteit of waterstof – rijden. Volgens hem heeft Utrecht wel de techniek voor het slimme-laadpalenplan, maar zijn de auto’s er nog niet klaar voor. De meeste elektrische auto’s kunnen namelijk nog niet terug laden, wat inhoudt dat het overschot aan opgewekte stroom niet terug kan worden gegeven aan het elektriciteitsnet. En juist dat is essentieel voor het plan.

“Beloning is goede zaak”
Autoverkoper Lorenzo Boers ziet het plan desondanks wel zitten. Voor hem is het logisch dat je als je veel stroom verbruikt, ook meer betaalt. Lever je juist stroom in, dan mag je daarvoor volgens hem ook best gecompenseerd worden. Volgens Boers zal die beloning voor veel mensen ook zeker een duwtje in de juiste richting zijn en er dus voor zorgen dat er meer elektrische auto’s worden aangeschaft.

Van Dalen is daarentegen voorzichtiger met zijn uitspraken. Het raadslid denkt dat er misschien wel meer mensen elektrisch zullen gaan rijden door de beloning, maar pas op lange termijn.

Bron: Pixabay

Over de auteur

Sammie Druppers

Mijn naam is Sammie Druppers. Ik ben een achttienjarige journalistiek studente uit Utrecht, die graag aan de slag zou willen gaan om te schrijven voor een blad.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *