De restaurants, theaters en bioscopen mogen weer open onder strenge voorwaarden. In de bioscopen mogen maximaal 30 bezoekers in de zaal, je kan geen kaartjes op locatie kopen en de 1,5 meter moet worden nageleefd.

Jasper Vreeken gaat wekelijks op woensdag met zijn filmclub naar de bioscoop en werkt doordeweeks als filmdocent op het Montessori College in Amsterdam. Hij vindt het belangrijk dat zijn leerlingen een breed scala aan vaardigheden ontwikkelen en daardoor veel vaardigheden kunnen toepassen in een film. Ook vindt hij het belangrijk dat de jongeren leren een verhaal te vertellen. “Ik vind het heel waardevol als jongeren een verhaal kunnen vertellen, waarin zij zichzelf van een kwetsbare kant laten zien of een onderzoek doen naar iets waar zij van balen.”

Als Jasper aan de slechtste film denkt die hij ooit gezien heeft vindt hij dat lastig te zeggen. “Ik ben vaak een beetje lui, met dat rijtje films van onze organisator, om te gaan checken welke ik het leukst vind. Regelmatig zitten we een film te kijken en dan wil ik eigenlijk weg. Vaak komt het door dat het mij niet interesseert of dat ik na een halfuur denk dit had ook in 5 minuten vertelt kunnen worden.”

Over het algemeen kijkt hij sowieso geen Nederlandse films door het glazenwand-effect. “Als je als crew ergens gaat filmen is het gevaarlijk om vriendjes te worden met je subject. Wanneer je te amicaal wordt, kom je te dicht bij de mensen, waardoor de spelers de neiging kunnen hebben om sociaal wenselijke antwoorden te geven. Wanneer ik een Nederlandse film kijk gaat die glazenwand kapot en heb ik de illusie dat ik heel veel hoor wat er niet echt is, dat iemand het speelt.”

Een film die Jasper is bijgebleven is Amélie. “Amélie zit nog steeds in mijn hoofd en sommige films zijn zo mooi gedraaid, dat je ze echt in de bioscoop moet zien.”