In beweging blijven tijdens de lockdown is nog best een uitdaging. Veel mensen zoeken naar dingen die makkelijk te doen zijn vanuit huis in plaats van naar de sportschool gaan. Denk hierbij aan yoga, home workouts, hardlopen, maar ook skeeleren.

Skeeleren is een manier waarop je fit kan blijven, maar het is daarnaast ook nog eens erg leuk om te doen. Ik spreek zeker niet alleen voor mezelf als ik dit zeg. Halverwege maart werden 8 keer meer inline skates verkocht bij bol.com dan in dezelfde periode vorig jaar, en ook bij andere webwinkels gingen ze over de toonbank als warme broodjes. Over de populariteit valt dus zeker niet te twisten.

Net zoals bij veel andere dingen is ook bij skeeleren voorbereiding het halve werk. Arjan Mombard, oud Nederlands kampioen skeeleren, zegt tegen Editie NL dat het erg belangrijk is om je skeelers eerst te laten controleren voordat je ze weer gaat gebruiken na een lange tijd. Dit omdat je wieltjes kunnen beschadigen, en daardoor minder veilig zijn.

Verder is het geen verkeerd idee om van tevoren je route vast uit te stippelen. Wat namelijk wel nadelig is van skeelers is dat de wielen heel gevoelig zijn voor bijvoorbeeld een steentje of takje, maar ook voor een ongelijke ondergrond. Een straat die niet recht ligt, skeelert beduidend minder prettig dan asfalt waar je daar geen rekening mee hoeft te houden. Wanneer je gaat kijken naar je route is het dan ook zeker slim om te kijken of je een route kan vinden die voor het grootste deel over asfalt gaat. Zo verklein je de kans op een valpartij.

Benieuwd hoe ik het ervaren heb, en wil je weten hoeveel calorieën je verbrand per halfuur? Bekijk de video hieronder: