“TikTok is een aanvulling op de sociale media”

“TikTok is een aanvulling op de sociale media”

Tijdens de quarantaine zijn we opzoek gegaan naar entertainment. TikTok was de uitkomst, opbeurende video’s gaan de wereld over. Maar waarom is TikTok zo ongekend populair en is dit een gevaar voor andere sociale media? Margot van Hout, consultant bij Omnicom PR Group, vertelt ons hier meer over.

De populariteit van TikTok komt vooral, omdat het draait om het origineel en creatief zijn. De bekende gebruikers worden ook niet voor niet ‘creators’ genoemd. Ook zijn er nog een aantal factoren die invloed hebben op de populariteit van TikTok. “Het heeft iets weg van de oude Vine-app: de focus ligt minder op populariteit en meer op talent. Ook zijn merken nog redelijk beperkt aanwezig op het platform, wat het veel persoonlijker en authentieker maakt. Tenslotte wordt regelmatig posten gestimuleerd door het platform. Je hoeft geen perfecte gelikte content te plaatsen, maar dient het regelmatig te doen, hierdoor beland je automatisch hoger in het algoritme en krijg je meer views.” vertelt van Hout.

Waar TikTok in het begin veel jong publiek trok, begint ook ouder publiek interesse te tonen. Dit is een terugkerend patroon als we kijken naar de korte geschiedenis van sociale media, waarbij een jonge generatie als eerst bekend raakt met een nieuw platform. “Naarmate de populariteit van het platform groeit, groeit de gebruikersleeftijd ook. Nu we met zijn allen meer tijd hebben en daardoor nóg meer sociale media consumeren, is er ook ineens ruimte ontstaan voor de oudere generaties om het platform eens uit te gaan proberen. De populariteit stijgt hierdoor onder oudere generaties nóg sneller.”

Van Hout ziet TikTok eerder als aanvulling op sociale media dan als concurrent. “We zien steeds vaker dat iets populair is op andere kanalen ooit is ontstaan op TikTok. Door het open karakter van het platform is het heel makkelijk om video’s te delen op andere kanalen, en slaan trends dus makkelijk over.”

“Het grootste verschil wat ik zie met andere sociale media is dat zodra je in de TikTokapp zit, je als gebruiker geen moeite meer hoeft te doen om content te consumeren. Na het openen van de app beginnen de filmpjes meteen af te spelen en wanneer het ene filmpje afgelopen is, gaat het automatisch door naar de volgende. Je hoeft hierdoor niet meer te swipen, tikken of scrollen, wat het leven van de gebruiker weer net een stukje makkelijker maakt.”

Als we kijken naar de toekomst van TikTok zal de quarantainehobby ook hierna nog voortleven. “Gezien de groeiende populariteit van het platform, verwacht ik als we teruggaan naar het nieuwe normaal het een populair platform zal blijven. Zoals vele andere sociale media blijft het platform zich ontwikkelen, het type content die wordt getoond wordt breder en daarmee interessanter voor een breder publiek. Zo zien we niet meer alleen tieners dansjes nadoen, maar ook recepten en tutorials in populariteit groeien – onderwerpen die natuurlijk op andere platforms al erg populair zijn”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *