Nieuwe manieren van verhalen vertellen bij NFF Interactive

Nieuwe manieren van verhalen vertellen bij NFF Interactive

Bron: www.pexels.com

Het is weer zover, het Nederlands Film Festival strijkt neer in Utrecht en kleurt de binnenstad rood. Van 25 september tot 3 oktober staat de stad in het teken van gouden kalveren. Een relatief jong terugkerend segment is NFF Interactive. Met een aparte programmering en een eigen prijs, wil het NFF laten zien wat interactieve media te bieden heeft.

Dit jaar vind je NFF Interactive op drie verschillende locaties. In de spiksplinternieuwe bibliotheek op de Neude, in BAK basis voor actuele kunst, en in Kinepolis Jaarbeurs. Al deze werken draaien om een ding; nieuwe en innovatieve manieren van verhalen vertellen, van Virtual Reality installaties tot een interactieve graphic novel. In totaal strijden acht werken om het gouden kalf, daarnaast zijn er nog twee werken die niet meedoen gratis te bezoeken in de Bibliotheek Neude.

Wat is er te zien?

In de grootste locatie van NFF Interactive staan zes verschillende werken. De selectie is, net als de discipline, breed.

Zo is er bijvoorbeeld de interactieve documentaire Big Village van Beri Shalmashi en Lyangelo Vasquez. De documentaire speelt zich af in Gewredê, het hoofdkwartier van een Iraans-Koerdische verzetsbeweging. Het dorp is in 3D nagebouwd en virtueel te verkennen, vergezeld door de verhalen van oud-bewoners.

VR-installatie Eden’s Adventures van Abner Preis biedt de gebruiker een tijdreis vanaf de holbewoners tot aan de ISS. De rode draad door deze reis is (social) media en de hoofdrol van de vrouw. Je reist mee met Eden, en ontdekt samen met haar de serieuze boodschap die hier wordt verteld in een speelse vorm. De vraag hoe (social) media zo’n grote invloed uit kan oefenen op onze samenleving.

Exodus van illustrator Jasper Rietman is een virtuele graphic novel. Via een app op je smartphone of tablet is het mogelijk deze bijna twaalf meter lange panorama tekening te zien. Het verhaal van mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld wordt verteld. Anders dan de gedrukte versie van de graphic novel, wordt deze ervaring omhooggetild door de toevoeging van muziek, geluids

effecten en animatie. In het verhaal worden actuele thema’s behandeld, die zich langzaam maar zeker uiten in een toekomstbeeld.

In een andere VR-ervaring geeft Iris van der Meule de ramp van MH17 een digitale plek. In Inktzwart wordt VR gebruikt om de rouw en emotie te visualiseren, maar ook de uiteindelijke acceptatie van deze gebeurtenis. Het verhaal wordt op een non-lineaire manier verteld, hierdoor is de kijker vrij om op eigen tempo het verhaal te ervaren.

Nerd_Funk: Phase 1 gebruikt instagram als medium en onderwerp. Het werk is deels te volgen op instagram onder de naam @Nerd_Funk. Hier tonen de kunstenaars een kijkje in de hedendaagse digitale cultuur. Een ander deel van het werk uit zich in een VR ervaring die men doet denken over de toestand van social media en de invloed daarvan op ons leven. Dit werk tracht een nieuwe, scherpe blik te werpen op onze digitale cultuur en onszelf.

In de virtuele tuin van Paula Strunden en John Cruwys is samenwerken belangrijkst. In Weightless Bricks Act II: Collaboration ontdekt hoe de toekomst van de werkplek er uit gaat zien wanneer deze beïnvloed wordt door technologische innovaties. Door het samenbrengen van een fysieke activiteit en Virtual Reality ontstaat het gevoel dat de grens van het menselijk lichaam wordt uitgebreid. Een gebruiker pakt de gieter op en de ander de hark, door tracking software kunnen deze echte objecten vertaald worden naar de virtuele wereld. Samen kunnen de gebruikers aan het tuinieren. Dit werk maakt deel uit van Weightless Bricks & Other Stories About the Future of Virtual Workspace, een doorlopend onderzoeksproject.

Maar hoe en wat dan?

Al deze werken zijn te bekijken in de bibliotheek op de Neude. Drie van deze werken zijn genomineerd door de jury in de categorie ‘Beste Interactive” namelijk: Inktzwart, Nerd_Funk: Phase 1 en Weightless Bricks Act II: Collaboration. Voor de VR installaties is het nodig te reserveren en wordt €2,50 in rekening gebracht. De ruimte zelf in vrij toegankelijk en er wordt goed gelet op de coronamaatregelen. Tijdens de radio-uitzending van maandag 28 september ben ik langsgegaan bij de bibliotheek op de Neude en heb ik gesproken met Tim, de coördinator van de Interactive Competitie NFF. Luister naar deze live reportage in het onderstaande fragment.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *