De nachttrein tussen Amsterdam en Wenen, als milieuvriendelijker alternatief voor vliegen, blijkt toch niet zo milieuvriendelijk

De nachttrein tussen Amsterdam en Wenen, als milieuvriendelijker alternatief voor vliegen, blijkt toch niet zo milieuvriendelijk

Een Nederlandse trein van vervoerder NS. Bron: Pexels.com

De nachttrein, die vanaf december elke nacht tussen Amsterdam en Wenen zal rijden, reed deze week zijn eerste proefrit. De trein werd door de Nederlandse vervoerder NS en Oostenrijkse collega ÖOB ontworpen als milieuvriendelijker alternatief voor vliegen. Vanaf 21 september zijn de kaartjes voor de veertien uur durende rit tussen de twee Europese hoofdsteden te koop.

De proefrit van afgelopen week was vooral bedoeld om te testen of de combinatie tussen de locomotief en de rijtuigen goed werkte, aldus Spoor Pro. ‘’De proefrit verliep succesvol, dus we weten zeker dat de trein de rit tussen de drie landen, Nederland, Duitsland en Oostenrijk, goed kan afleggen ondanks het verschil in netspanning en spoorbeveiliging, die per land verschillen’’, vertelt Spoor Pro. Tijdens de proefrit werden ook de remmen getest. De nachttrein is dus helemaal gereed voor vertrek.

De trein rijdt vanaf 13 december 2020 elke nacht vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. De trein rijdt aan het begin van de avond weg in Amsterdam, rond half acht, en komt de volgende ochtend om tien uur aan in Wenen. Dankzij de nachttrein behoort Nederland voor het eerst sinds 2016 weer bij het Europese netwerk van nachttreinen.

Ook financieel is alles geregeld voor de nachttrein. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trok 6,7 miljoen euro. Dit werd gedaan om alle kosten van de nachttrein tussen 2021 en 2024 te dekken, meldt Spoor Pro.

In de tijd van de coronacrisis zouden we bijna vergeten dat we momenteel in een klimaatcrisis verkeren. Maar klimaatactivisten houden zich er nog dagelijks mee bezig. Zij vragen zich bijvoorbeeld al jaren af of treinreizen nou echt zoveel milieuvriendelijker is dan het maken van een vliegreis. De klimaatactivist wilde graag anoniem. ‘’De laatste tijd zijn er steeds meer onderzoeken die bewijzen dat het reizen met de trein toch niet veel verschil maakt met vliegen als we kijken naar de Co2-uitstoot in Europa. Vooral niet bij zo’n korte vlucht als van Amsterdam naar Wenen, die maar een uur een drie kwartier uur duurt.’’

Zo vertelt Spoor Pro ook dat het reizen met de trein de Co2-uitstoot op de lange termijn in Europa niet verandert. ‘’Individueel stoot een treinreis uiteraard minder Co2 uit dan een vliegreis. Maar op de lange termijn is er geen sprake van een groot verschil, omdat Europa al jaren met emissierechten werkt. Dat betekent dat bedrijven rechten kunnen kopen om Co2 uit te stoten. Als de trein het niet uitstoot, worden de rechten dus alsnog gekocht door andere bedrijven om bijvoorbeeld elektriciteit op te wekken of kerosine te verbranden.’’ Onderaan de streep wordt er dus evenveel Co2 uitgestoten, welk vervoersmiddel je ook kiest.

Maar ondanks dat het verschil in Co2 dus niet groot genoeg is om een groot verschil te maken, zijn er wel andere redenen dat klimaatactivisten het goed vinden dat deze nachttrein er is gekomen als vervanging voor vliegen. ‘’Het vliegtuig heeft al lang het imago van ‘de makkelijkere optie’. Steeds vaker wordt er gevlogen voor hele korte verblijven. Door de optie van een nachttrein kan dat imago eindelijk veranderen’’.

Spoor Pro gaf voorheen ook al aan dat steden als Wenen heel populair zijn voor citytrips en dat München een populaire zakelijke bestemming is.

Daarnaast heeft de coronacrisis ook bijgedragen aan het veranderen van het ‘makkelijke’ imago van het reizen per vliegtuig. Steeds vaker worden zakelijke evenementen vervangen voor online bijeenkomsten. ‘’Als er dus aanzienlijk minder gevlogen wordt de aankomende tijd, hopen wij dat er over het algemeen gewoon minder vluchten zullen zijn de aankomende jaren’’, aldus de klimaatactivist. ‘’Wij hopen dan ook dat het emissiebeleid in Europa ooit verandert waardoor er nog minder Co2 wordt uitgestoten en we het milieu dus steeds beter kunnen redden.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *