Bekeren naar het hindoeïsme: “er zit geen grens aan geloof”

Bekeren naar het hindoeïsme: “er zit geen grens aan geloof”

Silvester aan het bidden.

Het hindoeïsme is over het algemeen heel divers. Het gaat uit van universele liefde, compassie en acceptatie. Iedereen wordt warm verwelkomd en iedereen die zich. Bij het hindoeïsme wilt aansluiten moet zich geaccepteerd voelen. Toch zijn er obstakels op de weg van de bekering naar deze geloofsovertuiging. Een voorbeeld is Silvester; hij groeide als lid van de katholieke kerk op, maar bekeerde zich tot het hindoeïsme nadat hij met zijn hindoestaanse vrouw trouwde.

Vijftien procent van de wereldbevolking gelooft in het hindoeïsme. Hindoestanen leven over de hele wereld, vooral in India, maar ook in landen als Suriname en Nederland. Het is één van de oudste godsdiensten ter wereld en bevat uitgangspunten van verschillende religies. Deze uitgangspunten keren steeds terug, en voorbeelden hiervan zijn reïncarnatie en uiteenlopende mythologische verhalen. Er zitten verschillende regels aan vast: denk aan het niet eten van koeienvlees omdat dit dier heilig is, of dat een hindoe zich twee keer per dag moet wassen om zijn geest en lichaam rein en schoon te houden.

“Je bent blank, je kan niet hindoestaans zijn” vertelden verschillende mensen aan Silvester. “Dat is natuurlijk onzin, want er zit geen grens aan geloof. Ze vinden het heel raar, maar als ik dat zeg hebben ze er ook wel waardering voor”. Silvester besloot na het trouwen met zijn vrouw dat zij liever één geloof wilden hanteren binnen het huishouden, dus besloot hij zich te bekeren naar het hindoeïsme. “Ik had heel snel door dat zij veel meer geloofde als dat ik geloofde, en ik vond het belangrijk dat er één geloof is in huis”. Ook vertelt hij dat er hindoestaanse priesters zijn geweest die vonden dat als hij zich zou bekeren naar het hindoeïsme, hij zijn naam zou moeten veranderen in iets met een hindoestaanse achtergrond. “Dat heb ik geweigerd toen”. Ook zijn ouders vonden het destijds raar dat hij wilde overstappen naar een andere religie. Later veranderde deze mening en accepteerde ze zijn keuze steeds meer. “Later dachten ze: ‘Hij gelooft in ieder geval. Het is niet zo dat hij niet gelooft, maar hij gelooft anders.’” vertelt Silvester.

“Het geloof is wel sterker geworden, ook mede omdat je er zelf voor kiest”. Silvester vertelt dat zijn vrouw hem erg heeft geholpen met het leren over de geloofsovertuiging en het aanpassen aan de voor hem nieuwe cultuur. “Maar ook omdat je zelf geïnteresseerd bent ga je wel eens snuffelen”. Ook vertelde hij dat hij vindt dat hij niet heel erg veranderd is door deze transitie. “Ik heb me gewoon aangepast, en ik laat me qua geloof ook een beetje leiden door mijn vrouw omdat die alles weet van kleins af aan”.

Het verhaal van Silvester is natuurlijk niet het verhaal van de meeste bekeerde Nederlanders. Er wonen tussen de 120.000 tot 160.000 hindoestanen in Nederland. Hoewel het hindoeïsme staat voor acceptatie, wordt niet lang iedereen geaccepteerd. Zo staat er in de geschriften van het hindoeïsme niet dat homoseksualiteit bestraft moet worden, en dat er juist aanwijzingen zijn dat geaardheid geen probleem is binnen de geloofsovertuiging. In een artikel van winq. wordt het verhaal van Kai verteld. Kai is homoseksueel en merkt dat er grote verschillen zijn tussen de religie hindoeïsme en de culturele opvattingen van Hindoestanen. Er wordt geleefd naar de heteronorm, wat de acceptatie moeilijker maakt. Er zijn vele verhalen die duiden op het bestaan van aseksualiteit, transgenders en andere soorten geaardheid in de geschriften, en hoewel veel hindoes beweren dat andere soorten geaardheden dan heteroseksualiteit verboden zijn volgens het hindoeïsme, is er geen bron of context genoemd waar dit eventueel zou kunnen staan.

Er zijn nog veel meer verhalen als die van Silvester en Kai, en hoewel deze waarschijnlijk nog zullen blijven bestaan staat het hindoeïsme voor tolerantie, acceptatie, compassie en universele liefde. In de geschriften staat duidelijk dat de bewoners van de wereld één grote familie zijn, dat we respect horen te hebben voor elkaar en dat we elkaar lief moeten hebben. Ook wordt hokjesdenken niet gedaan volgens de geschriften van het hindoeisme, omdat de vele concepten van universaliteitDingen als uitsluiting en discriminatie horen niet thuis in de aard van het hindoeïsme. Hoewel dit nog steeds wordt gedaan door de volgelingen van het hindoeïsme, is dit zeker niet gewenst in de geschriften van de geloofsovertuiging.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *