Onze fast fashion items puilen uit de kast

Onze fast fashion items puilen uit de kast

Bron: Alexandra Clot

Fast fashion, je hebt er vast wel eens van gehoord. De snelle verkoop van kleding in de grote winkelketens. Fast fashion is het zo goedkoop mogelijk produceren van kleding in een hoge omloopsnelheid. Dit resulteert in meerdere mode trends per seizoen. Kijk jij wel eens op het label van jouw net nieuw gekochte shirt? Of betrap je jezelf er nu op dat je dat nog nooit of zelden hebt gedaan? Weten waar je kleding vandaag komt, dat is iets waar de meeste mensen niet bij stil staan. De kleding van de grote ketens vliegen met stuntprijzen over de toonbank. Nederlanders kopen volgens Milieu Centraal ieder jaar 50 kledingstukken. Dit blijkt nog steeds niet genoeg, want we blijven kopen. Wanneer houdt het op? 

Er komt weer een nieuw modeseizoen aan, dat betekent voor veel mensen weer tijd om een nieuwe garderobe aan te schaffen. Voorgaand een nieuw modeseizoen hoort natuurlijk de terug komende ‘S A L E’ letters op de ramen van de kledingetalages. Tijdens die periode shoppen we er ook op los, want zeg nou zelf een kledingstuk met 50 of misschien wel 70% korting klinkt toch als muziek in de oren?

De kledingprijzen van grote winkelketens zijn steeds betaalbaarder geworden. Een shirtje voor een tientje! Dat kan je toch niet laten liggen? Koop je het shirtje dan in 2 of 3 verschillende kleuren? Het is toch heerlijk om zoveel keuze te hebben, en dan is het ook nog is goedkoop. Komt dit je bekent voor? Ja, ik heb me er ook schuldig aan gevonden. Is het dan nu de tijd voor mij, maar misschien ook wel voor jou, om hier verandering in te brengen. Uit onderzoek van de Hogeschool Amsterdam blijkt dat Nederlanders gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per jaar kopen voor gemiddeld 16 euro per stuk. Onze kledingkasten puilen uit van de kleding. Bij elkaar produceren we steeds meer textiel afval, in 2012 gooiden we, volgens Milieu Centraal, 12,5 kilo kleding per persoon weg. Een paar jaar later zijn die kilo’s opgelopen met 1,5 kilo.

Jade Wilting van Circle Economy vertelt in een artikel van RTL nieuws, dat het recyclen van goedkope kleding en het scheiden daarvan moeilijk is. Een gevolg hiervan is dat we steeds maar blijven kopen.

Tegenwoordig heb je veel verschillende duurzame kleding initiatieven die uit de grond komen, denk hierbij aan de tweedehands online, maar ook zeker offline bedrijven. Een voorbeeld van een online platform: Vinted. Ook de kleding inruilacties mogen hier niet aan ontbreken. Een kilo kleding mee brengen in ruil voor korting op een nieuw kledingstuk. Toch blijft de fast fashion doorgaan met het steeds maar weer vernieuwen van de collectie en de consumenten (wij dus) blijven kopen. “Toch moet je ook met tweedehands kleding oppassen en er met een kritische blik naar kijken. Schijn bedriegt, want ook de duurzame labels van de grote fashion ketens moet twee keer naar gekeken worden”, vertelt Malika van de Weerd.

Een initiatief die bij enkele Nederlanders nog niet bekent is, is het huren van kleding. Er bestaan verschillende kleding huur bedrijven, een voorbeeld hiervan is MUD Jeans. Dit bedrijf verhuurt jeans, zo kan je voor 7,50 euro per maand voor minimaal één jaar een spijkerbroek in de stijl die jij leuk vindt huren. Waarom is het huren van kleding beter dan het kopen ervan? “Door een spijkerbroek te huren in plaats van te kopen, zorg je niet alleen voor minder kledingverspilling — veel mensen zetten hun gekochte kleding binnen de kortste keren weer bij het grofvuil — het bespaart ook geld. Win-win dus”, verteld MUD op hun website.

Tussen die hard shopaholics zitten ook mensen die over zijn gestapt naar het kopen van duurzame kleding. Malika van de Weerd en Alexandra Clot hebben hier hun woordje over klaar liggen. Ben je zelf nog opzoek naar leuke adresjes of wil je beginnen met het inrichten van een duurzame fashion closet? De dames geven je in de mini podcast ook wat tips mee.

Malika en Alexandra zijn dagelijks bewust bezig met duurzame kleding keuzes. Wil je nog extra informatie kijk op de site van Milieu Centraal.

Over de auteur

2 Comments

  1. Avatar

    Leuk dat ik deze artikel tegenkom, ik ben zelf met een kunstproject hierover bezig. Wij noemen het fast fashion probleem de “kunstmatige houdbaarheid van kleding”, omdat de het lijkt alsof de industrie met trends en lage prijzen een houdbaarheid aan de kleding geeft en we daardoor onze kleding minder waarderen. Het lijkt me leuk om een keer met jou daarover te praten dus stuur graag een mailtje als je wilt! 🙂

    Antwoord
    • Geerte Vierwind

      Hee Catalina,
      jouw berichtje zie ik nu pas, wat een leuk berichtje! Wat goed dat jij je hier ook voor inzet. Het lijkt mij zeker leuk om contact op te nemen. Je kunt me een berichtje sturen op Instagram: GeerteVierwind. Ik hoor graag van je.
      Groetjes

      Antwoord

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *