Podcast: De maand van meer bewegen en gezonder eten

Podcast: De maand van meer bewegen en gezonder eten

Foto: Julia van Hagen

Goede voornemens, iedereen kent ze wel. In januari worden de oliebollen weer aan de kant geschoven en wordt er massaal gezonder gegeten en meer bewogen. Maar hoe pak je het aan om deze verbeteringen ook vast te houden? Gewichtsconsulent Barbara Stoop biedt een helpende hand.

Geschiedenis

Om te kijken waar goede voornemens zijn ontstaan gaan we terug in de tijd. Helemaal tot ongeveer 4000 jaar geleden toen de Babyloniërs het nieuwe jaar al vierde. Ze beloofde de Goden dat ze de geleende gereedschappen zouden teruggeven. Deden ze dit niet dan zouden de Goden ze vervloeken. Dit alles vond plaats in maart en pas rond 46 voor Christus werd januari als de start van het nieuwe jaar gezien. Ook in deze tijd van het oude Rome hoorde geloften bij het nieuwe jaar. De verschuiving is dat het niet meer ging om gereedschap maar om mensen beter behandelen. Nu gaan de goede voornemens voornamelijk over persoonlijke verbeteringen.

Nieuwe voornemens

Veel voorkomende voornemens van afgelopen jaren zijn: meer bewegen, gezonder eten en stoppen met roken. Dit jaar zijn er nog wat meer die boven komen drijven. Door de lockdown zijn er toch weer andere handelingen die mensen liever minder zouden willen doen. Opvallende voorbeelden zijn minder (online) shoppen, dagelijks wandelen en gelukkig blijven.

Afvallen

Ook dit jaar, net zoals alle voorgaande jaren, staat stipt op nummer één: afvallen of een paar kilo’s kwijtraken. Uit onderzoek van Happy Weight blijkt dat 53 procent van de Nederlanders in 2021 graag wil afvallen. Maar komt dit hoge percentage door corona? Uit het onderzoek blijkt van niet. Maar 5 procent van dit gehele percentage doet het voornemen door corona.

Volhouden

In december van 2020 deed Happy Weight ook onderzoek naar het slagen van de gestelde goede voornemens. 57 procent van de mensen die in 2020 wilde afvallen is hierin niet geslaagd. Opvallend is dat de percentages van falen in 2020 even hoog waren als het jaar ervoor. Goed volhouden blijkt dus lastig. Het gaat niet alleen om een doelstellen, maar ook daadwerkelijk uitvoeren. Gewichtsconsulent Barbara Stoop rilt bij het idee van snelle diëten en bevliegingen. “Als je echt wil afvallen en dat je doel is, kan je best diëten maar dan is het er ook zo weer aan”, aldus Stoop. “Pas als je echt goed wil afvallen en dit ook zo wil houden, dan moet je veranderingen maken in je levensstijl.” Om hiermee starten kan er erg lastig zijn en daarom heeft Barbara waardevolle tips die het makkelijker kunnen maken.

Luister hier naar de gehele podcast waarbij we in gesprek gaan met gewichtsconsulent Barbara Stoop en haar gouden tips gaan horen over gezond en realistisch afvallen.

Luister hier naar de teaser die ook in de uitzending te horen was.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *