Mini-documentaire: Achter de Foto

Mini-documentaire: Achter de Foto

De afgelopen jaren hebben influencers het fotografieplatform Instagram overgenomen. Instagramvolgers kunnen niet meer om de samenwerkingen met sieradenmerken of giveaways van dure laarzen heen. En dankzij al die volgers kunnen influencers vandaag de dag daadwerkelijk geld verdienen met het plaatsen van foto’s. ‘’Een volger ziet alleen de uiteindelijke foto die op Instagram wordt geplaatst, maar er zit veel meer tijd en moeite in dan dat zij zich beseffen’’, aldus fashion-influencer Anne-Floor Helmhout (@annefloorx). Met haar twaalfduizend Instagramvolgers overstroomt haar kledingkast met gratis kleding en vult zij haar tijd op met het maken van foto’s en video’s voor het platform. In de mini-documentaire ‘Achter de Foto’ vertelt zij haar ervaring over het zijn van Instagram-influencer.

Volgens Digimedia heeft een op de vijf consumenten een aankoop gedaan vanwege een productpost van een influencer, oftewel een Instagrampost waarop een influencer een gesponsord product laat zien. In de meeste gevallen hebben influencers die producten gratis ontvangen in ruil voor een Instagrampost. Influencers behoren inmiddels tot een tak van social media marketing wanneer zij een grote aanhang hebben en producten voor merken promoten, aldus Digimedia.

Voor influencers met een relatief kleine aanhang, denk aan circa tienduizend volgers, is het standaard dat zij gratis producten ontvangen, in ruil voor een Instagrampost. Voor influencers met een grotere aanhang, ongeveer dertig- tot honderdduizend volgers, is het standaard om naast een gratis product ook een flink bedrag betaald te krijgen. Dit soort bedragen kunnen oplopen van 100 euro tot wel duizenden euro’s. Sporadisch krijgen kleine influencer ook een bedrag betaald naast gratis producten. Zo vertelt influencer Anne-Floor Helmhout dat zij in 2020 in totaal 500 euro betaald kreeg. ‘’Daarmee laat ik de kleding die ik heb gekregen wel volledig buiten beschouwing. Als ik alle producten bij elkaar op zou moeten tellen zou dat over duizenden euro’s gaan’’. Met haar twaalfduizend volgers plaatst zij ongeveer drie keer per week een gesponsorde post.

In de mini-documentaire Achter de Foto neemt de kijker een kijkje in de influencerwereld. De kijker ziet hoe twee Nederlandse fashion-influencers een hele dag op pad gaan in Utrecht om foto’s te maken. Daarnaast vertelt Anne-Floor Helmhout hoe influencers geld kunnen verdienen met Instagram en hoe het haar is gelukt om twaalfduizend volgers te bereiken. Bekijk Achter de Foto hieronder:

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *