De vergeten jonge kiezers

De vergeten jonge kiezers

De verkiezingen komen er weer aan. Op 17 maart mogen we weer stemmen. Een groep die dit jaar zich vergeten voelt ook. De jongeren. Maar hoe gaan de politieke partijen deze groep voor zich winnen?

 Uit een onderzoek van I&O Research is gebleken dat jongeren en politici niet op dezelfde lijn zitten wat betreft de democratie. De leefwereld van de jongeren is anders dan dat de bestuurders van het land denken. Zo maakt de gemiddelde jongere zich zorgen over actuele maatschappelijke onderwerpen, zoals corona en het klimaat. Bestuurders daarin in tegen denken dat jongeren zich vooral bezighouden met wereldvrede, werk en economie.

Jongeren laten in het onderzoek weten dat ze het gevoel hebben dat de bestuurders niet veel interesse in hen hebben. Ook zeggen zij dat de politiek het te ingewikkeld maakt. Zeven procent van bestuurders geeft toe dat de politiek het ingewikkeld maakt. Verder blijkt dat 3% van de jongeren influncers belangrijk vindt als het gaat om politiek. Dat is niet veel. Veel van de jongeren willen gewoon mee kunnen beslissen in de democratie.

Stemmen is de manier om invloed uit te oefenen. Jongeren zullen dan dus wel massaal stemmen, toch? Nee, integendeel. Tijdens de verkiezingen van 2017 kwam tweederde van de jongeren tussen de 18 en 24 opdagen om te stemmen. Voor de politieke partijen is dat ook jammer, want die missen nu misschien wel een belangrijke stem om een zetel in de Tweede Kamer te bemachtigen.

Toch willen jongeren dus wél meebeslissen en de politieke partijen willen zoveel mogelijk stemmen.

Ellen Bijsterbosch van D66 zegt dat zij vooral hun stem willen gaan winnen door goede ideeën. Bijvoorbeeld doordat jongeren mee kunnen gaan bepalen over hun universiteiten of school. Een ander idee is om een nieuwe studiebeurs te creëren. Een andere groep waarvan zij denkt dat die wel op D66 gaat stemmen, zijn de ouders met jonge kinderen. ‘Onze belangrijkste drie onderwerpen zijn klimaat, onderwijs en wonen,’ Gaat ze verder. ‘Voor veel mensen zijn dat onderwerpen waarmee zij bezig zijn.’

De politieke partij NIDA gaat zich gaan inzetten voor jongeren met een achterstand. ‘Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen zich kan ontplooien. Wij willen ons inzetten voor jongeren met een beperking zodat ze niet al beginnen met 1-0 achterstand,’ Vertelt Youssra Ebnolfaqih. Door voorstander te zijn van de afschaffing van het leenstel en meer stageplekken te organiseren voor studenten, hoopt ook zij dat de jongeren op 17 maart op NIDA gaat stemmen.

Social media 

Een andere manier om de jonge stemmers te winnen is door hippe campagnes te voeren. Zo zit bijvoorbeeld GroenLinks op TikTok om zo de jonge kiezers voor zich te winnen. De gekste filmpjes komen voorbij. Onderschat hij daarmee niet zijn doelgroep? En past dit bij hem? In een interview bij radio NPO 1 vertelt Anne stokvis, hoofdredacteur bij een strategisch merkenbureau, dat het mis gaat in Nederland wat betreft sociaal media. Jesse Klaver is daar een voorbeeld van. ‘Hij moet iets doen wat bij hem past,’ vult ze aan.  ‘Er is een kloof tussen hoe een politieke partij is opgebouwd en hoe sociale media werken,’ gaat stokvis verder.

In de politiek bepaalt de partij welke boodschap de kiezer ontvangt, maar op sociall media kan je dat niet bepalen voor de kiezer en valt de regie dus weg. Kortom er valt dus te twisten over de werking van social media als het gaat om het winnen van jonge stemmers.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *