‘’Dat wij bij de laatste persconferentie weer te horen krijgen dat wij niet open mogen, dat doet veel pijn’’.

‘’Dat wij bij de laatste persconferentie weer te horen krijgen dat wij niet open mogen, dat doet veel pijn’’.

De horeca is momenteel een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis. Sinds half oktober 2020 moeten hun deuren gesloten blijven. Om deze reden hebben verschillende afdelingen van de Koninklijke Horeca Nederland hun leden opgeroepen voor een lichtvoetig protest. Horecagelegenheden zetten op 2 maart hun terras buiten, symbolisch weliswaar.

Veel horecagelegenheden hebben er alles aan gedaan om zich te houden aan de maatregelen. Stickers op de grond met looprichtingen, schermen die afstand bewaren tussen de tafels, reserveringssystemen en vragenlijsten over de gezondheid van de gasten bij binnenkomst. De 1,5 meter maatregel kan worden nageleefd wanneer een drankje of hapje genuttigd wordt. Toch was dit alles niet genoeg. Volgens de Rijksoverheid zijn gasten binnen een horecagelegenheid, die geen huishouden zijn, te langdurig bij elkaar in de buurt. De besmettingskans is hierdoor groter en om deze reden blijft de horeca dicht. De nieuwe versoepelingen van de laatste persconferentie voor contactberoepen zoals kappers en masseurs, vielen dan ook rauw op het dak van de horecabranche.

De Winkel van Sinkel is een Utrechts begrip en staat midden in de bruisende stad aan de Oude Gracht. Elke dag kwamen gasten hier genieten van een hapje, drankje of waagden zij    ’s avonds een dansje. ‘’Wij vinden dat wij als sector het zwaarst zijn getroffen en zijn nu wel aan de beurt om wat verlichting te krijgen’’, vertelt Maryse Froinços als directrice van de Winkel van Sinkel. Tijdens het protest op 2 maart zijn de meeste horeca gelegenheden niet open gegaan. Sommige terrassen in Nederland hebben als denkbeeld hun terrassen buiten gezet. Bij een enkeling, die de boete van €4000,- kon betalen, konden gasten ook daadwerkelijk een drankje bestellen. De Utrechtse horecagelegenheden hebben zich niet aangesloten bij dit protest. ‘’Twijfels om wel of niet mee te doen waren er niet. Dit komt mede door de nieuwe burgemeester. Zij heeft haar nek uitgestoken voor de horeca hier, dus dit protest voelde niet goed om aan mee te doen’’, aldus Maryse. De horecabranche in Utrecht heeft niet geheel onbegrip actie, want de horeca wil gehoord worden.

Volgens het CBS kromp de omzet van de horeca met maar liefst 33,9% ten opzichte van 2019. In het derde kwartaal had de horeca een kleine opleving, de maatregelen werden iets versoepeld en men kon weer naar het café. Helaas duurde dit niet voor lang en het vierde kwartaal was dan ook zwaar voor hen. Normaal gesproken rondom de feestdagen zijn veel mensen in het café of restaurant te vinden, deze omzet liepen zij nu mis. Het bestellen en afhalen is wel mogelijk geworden, maar dit verlicht de schade niet. Volgens Maryse heeft de horecabranche in Utrecht korte lijnen met de burgemeester; ‘’Zij doet haar uiterste best en samen hopen wij een manier te vinden om mondjesmaat langzaam open te kunnen gaan. Door in gesprek te gaan, niet door middel van een protest.’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *