Waarom de pepernoot nu al te koop is

Waarom de pepernoot nu al te koop is

Foto: Daan Snoeks

Niet per boot maar per trein komt sinterklaas dit jaar ons land opzoeken. 16 november is de grote sinterklaasintocht in Apeldoorn, maar ver daarvoor liggen de pepernoten al in de supermarkten. Vanaf week 36, eind augustus of begin september, gaan er ladingen aan pepernoten de fabriek uit om verkocht te worden. Blijft het dan nog wel een sinterklaaslekkernij?

Voor producenten als Bolletje en de Pepernotenfabriek van Van Delft begint het pepernotenseizoen nog eerder. In april beginnen de fabrieken vierentwintig uur per dag als mede zeven dagen in de week te draaien. Het is al zo’n vijfentwintig jaar gebruikelijk om rond deze tijd de pepernoten in de schappen te krijgen. Omdat de pepernotenweek, week 36, ieder jaar anders valt, komen de pepernoten voor vele te vroeg. Helemaal als er particuliere bakkerijen die hun eigen productie nog eerder verkopen.

Zowel de producenten als de supermarktketens verkopen vanuit markttechnisch perspectief al zo vroeg als mogelijk pepernoten. “Daar verbaas je je over, ze worden echt veel verkocht”, vertelt filiaalmanager Lilian Olijve van de Albert Heijn aan de Burgemeester Reigerstraat in Utrecht. Daarnaast kunnen supermarkten niet achterblijven in de onderlinge concurrentiestrijd met in het geweten dat pepernoten zelfs in september razend populair zijn.

Directeur-eigenaar Oscar de Lange van Van Delft Biscuits, die een groot aandeel leveren in de productie van pepernoten, schetst een verschil in pepernoten: de sinterklaaspepernoot en de luxe pepernoot. Hij wil van zijn luxe pepernoten, die enorm variëren in smaak, een alledaagse delicatesse maken. Deze pepernoot associeert zich niet met sinterklaas vanwege de betere kwaliteiten in de receptuur. Door het grote palet aan smaken probeert Van Delft het daardoor los te trekken van het sinterklaas gevoel en het najaar gevoel. Met landelijk veertig pop-up shops van de Pepernotenfabriek, waarvan sommige heel het jaar geopend, probeert De Lange zijn luxe pepernoot als alledaags lekkernij haalbaar te maken. Maar dat bepaalt uiteindelijk de consument, die toch in september te vleien is met een zakje pepernoten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *