Het lukt Nederlandse artiesten niet om door te breken in Amerika, waar of niet waar?

Het lukt Nederlandse artiesten niet om door te breken in Amerika, waar of niet waar?

Het is een ambitie van vele Nederlandse artiesten om door te breken in landen waar de popmuziek vandaan komt, namelijk Engeland en Amerika. Toch lukt het hen zelden. Coen ter Wolbeek, mede-eingenaar van Agents After All, is samen met anderen verantwoordelijk voor de carrières van artiesten als Blof, Douwe Bob, Racoon en Suzanne en Freek. Hij legt mij een deel van de muziekindustrie uit die wij maar zelden horen. 

Het lukt dus zelden, maar waarom? Amerika is een land waar de popmuziek vandaan komt, misschien zijn zij hier wellicht beter in. ‘’Nederlandse pop is aan het groeien, maar je moet je afvragen of de productie van Katty Perry kan opwegen tegen een Nederlandse zangeres die hier populair is’’, aldus Coen. Het is zo een groot land, waardoor het ook nog eens veel geld kost om boven het maaiveld uit te komen. Dat betekent dat je een Amerikaans platenlabel achter je moet hebben staan die deze kosten in jou wil investeren en in jou als artiest geloofd. Alleen hebben deze labels een erg groot aanbod. Het is daarom moeilijk om voor een Nederlandse artiest, die bijvoorbeeld country muziek maakt, door te breken in een land als Amerika. Je moet je dus afvragen of een Amerikaans platenlabel de afweging wilt maken om te investeren in een Nederlandse country zanger. Wanneer dit genre is ontstaan in dit land zelf, en het aanbod hiervan al groot genoeg is.

Tegelijkertijd is het een cultureel iets, muziek. In Engeland en Amerika is muziek verweven in het dagelijks leven. In Engeland bijvoorbeeld staat in elke kroeg een jukebox. Wij gaan naar de kroeg en nemen een drankje, toevallig staat er muziek op. In Nederland is dat wel aan het veranderen. ‘’Kijk naar de markt voor live muziek, daar zijn wij onderdeel van. Daar is met geen pen te beschrijven hoeveel meer festivals, optredens en zalen en gevuld worden met mensen’’, zegt Coen.

Toch biedt onze tijd meer mogelijkheden voor artiesten. Muziek reist namelijk op een andere manier dan voorheen, door het internet. Het is voor artiesten ‘makkelijker’ geworden om een nummer te laten horen in het buitenland, want het kan in principe gewoon online worden gezet. Neem als voorbeeld Duncan Laurence. Zijn liedje werd zo een grote hit op TikTok, dat het voor Amerikaanse platenlabels interessant werd. Het lied had zo veel streams en volgers gekregen dat zij hebben besloten hierin te investeren. ‘’De manier waarop artist and repetoir wordt uitgevoerd, oftewel hoe je opzoek gaat naar artiesten en liedjes, is ook veranderd. Labels kijken naar wat de consument online doet, omdat het allemaal vindbaar en meetbaar is’’, verteld Coen. Ligt het dan ook aan een beetje geluk? ‘’Geluk heb je wel nodig, maar dwing je geluk af als je de dingen allemaal heel consequent doet en zo gedreven en ambitieus bent?’’, aldus Coen. Uiteindelijk hangt het allemaal af van dat ene liedje.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *