Opkomende artiesten profiteren van pandemie

Opkomende artiesten profiteren van pandemie

Of je nu fan bent van rock, punk, pop, techno of zelfs klassiek, muziek is een taal van alle tijden en die iedereen begrijpt. Inmiddels ligt de evenementenindustrie al lange tijd stil door de coronacrisis. Toch heeft deze pandemie ook positieve gevolgen gehad, vooral nieuwe artiesten duiken op met hoge streamingsaantallen. Deze nieuwe generatie artiesten staat klaar om de markt te veroveren, zodra alles weer open mag. Hoe komt het dat deze artiesten het juist nu zo goed doen, terwijl de industrie platligt?   

Veel professionele muzikanten zitten zonder werk nu alle grote evenementen niet doorgaan. Het seizoen waarin artiesten geboekt worden voor evenementen, is door de crisis in een klap weggevaagd. Organisatoren boeken, tussen de herfst en het voorjaar, een groot aandeel van de line-ups voor evenementen. Dit betekent dat artiesten hun momentum op het juiste moment moeten pakken en vasthouden. Als ze een hit scoren in mei is dat te laat om voor dat seizoen nog geboekt te worden, maar ook veel te vroeg voor het volgende seizoen. De pandemie lijkt toch een uitkomst te bieden voor deze artiesten. Ze kunnen nu zelf hun momenten opbouwen, acts verbeteren, zoveel mogelijk muziek uitbrengen en misschien nog wel belangrijker: een fanbase opbouwen. Al deze factoren bij elkaar maken ze interessanter om te boeken. De artiesten die hier goed gebruik van hebben gemaakt, zullen dan ook meer gegroeid zijn na de coronacrisis.

Budgetten en opkomende artiesten

Doordat festivals geannuleerd worden, is het logisch dat het verlies gedekt moet worden met volgende evenementen. De artiestenbudgetten zullen hierdoor hoogstwaarschijnlijk dalen, dit hoeft niet negatief te zijn. Voor nieuwe artiesten die een grote en sterke fanbase hebben, kan dit betekenen dat zij meer ruimte krijgen.

Froukje is een van de artiesten die tijdens deze pandemie is doorgebroken. Ook zij heeft een grote fanbase weten te bouwen. Toen de eerste test-evenementen van Fieldlab van start gingen, stond ze in de line-up. Dit laat zien dat ondanks dat ze nog nooit opgetreden had, ze haar momentum heeft weten te pakken en vasthouden, waardoor ze een plekje kon bemachtigen bij de test-evenementen. Vanuit een kamer van een paar vierkante meter schreef ze haar hit-nummers en bleef ze in contact met haar fans.

Muziek uitbrengen  

Jordi Boekholt is de gitarist van Advena en maakt ook vanuit zijn eigen kamer muziek. Het enige verschil is dat de rest van zijn band op meer dan 8000 km van hem vandaan zit. Dat maakt het lastig om een album op te nemen. Als je niet samen kan repeteren en schrijven, zal het toch op een andere manier moeten, maar hoe brengen artiesten als Jordi dan hun muziek uit in deze rare tijden?

Bij het maken van een album komen een aantal zaken kijken:

Voordat je begint, moet duidelijk zijn of het een digitaal of fysiek album wordt, met wie de muziek gemaakt zal worden, voor wie, welke nummers en welk geluid. Bij gezamenlijke projecten als Advena is het belangrijk dat de rechten goed verdeeld zijn. Auteursrecht blijft immers een belangrijke zaak. Wie heeft de teksten geschreven en wie heeft gecomponeerd? Meestal zijn de rechten zo verdeeld dat de uitgever, componist en tekstschrijver ieder een derde krijgen. Het kostenplaatje is ook erg belangrijk. Als de mogelijkheid er niet is om gebruik te maken van een studio, zal geïnvesteerd moeten worden in goede apparatuur en software. Zokunnen artiesten zelf hun muziek opnemen en producen. Nummers die al klaar zijn, maar nog niet uitgebracht worden, staan vaak online via een beschermde SoundCloudlink.  Advena heette voorheen ‘Silence’ en heeft al een album uitgebracht op Spotify. Momenteel zijn ze druk bezig met een nieuw album waar ook al liedjes voor zijn geschreven. Deze zijn nog niet te beluisteren, alleen via een beschermde link.

Voor artiesten die geen platenlabel hebben, is het toch mogelijk om zelf hun muziek uit te brengen. Ze zijn dan zelf verantwoordelijk voor de marketing en distributie van de muziek. Als de distributie als te veel werk klinkt, is het ook mogelijk om een distributiedeal te krijgen. Artiesten zijn dan zelf verantwoordelijk voor het maken van de muziek en de marketing, maar krijgen hulp van een platenlabel met de distributie. Artiesten die wel zelf de distributie regelen, maken vaak gebruik van online distributie partners zoals Distrokid. Via deze partij kunnen artiesten zelf hun muziek uitbrengen op platformen als Spotify en Apple Music. Het kan zijn dat de platenlabel naam op de streamingdienst geregistreerd wordt als een nummer met ‘Records DK’ erachter. Dit wordt gedaan om streamingdiensten toch een platenlabel naam te geven en de artiesten zelf hun nummers kunnen uitbrengen. De rechten van de muziek blijven ten alle tijden van de artiest, ondanks het Records DK label.

Kortom, zelfs als de muziek- en evenementenindustrie platligt en je door de pandemie niet kunt reizen om je productieteam of band te zien, is het niet onmogelijk om muziek te maken.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *