Een week vol buitenspelen

Een week vol buitenspelen

Kinderen spelen op het schoolplein

Deze week is de eerste editie van de buitenspeelweek van start gegaan. Met als startshot de buitenspeeldag. Dit is een initiatief van Jantje Beton en Nickelodeon, een kinderzender. Hiermee willen ze aandacht vragen voor hun missie: buiten spelen, sporten en bewegen voor alle kinderen in Nederland mogelijk maken.

Buitenspeeldag

De buitenspeeldag is op 9 juni. Op deze dag worden kinderen gestimuleerd om buiten te gaan spelen en gevierd hoe belangrijk dat wel niet is. Het is de bedoeling dat kinderen op straat, op het schoolplein of in speeltuinen gaan spelen. Volgens Jantje Beton is het dé grootste buitenspeelactie van Nederland en maken ze van heel Nederland één grote speelplek. De Buitenspeeldag is het startschot van een week vol activiteiten voor alle leeftijdsgroepen georganiseerd door Jantje Beton, de Johan Cruyff Foundation, Krajicek Foundation, Kenniscentrum Sport & Bewegen en het Mulier instituut.

Ook dit jaar vinden er geen evenementen plaats op de buitenspeeldag. Toch heeft Jantje Beton samen met Nickelodeon iets bedacht om de kinderen bezig te houden. Voor dit jaar hebben Nickelodeon en Jantje Beton de ‘Poster walk’ bedacht. Geïnspireerd op de teddyberen-walk. Je kunt de posters ophalen bij een speelgoedwinkel of uitprinten en ophangen in de buurt. Op deze posters staan verschillende opdrachten die je moet uitvoeren. De opdrachten zijn bijvoorbeeld fantasie verstoppetje of doe een coole move.

‘’ De Poster Walk stimuleert kinderen om alleen of samen met hun vriendjes erop uit te gaan en lekker buiten te spelen. Wij hopen dat zoveel mogelijk huishoudens de posters op het raam zullen plakken, zodat kinderen op zoek kunnen gaan naar alle verschillende posters in hun eigen buurt’’, aldus Jantje Beton.

De zender Nickelodeon gaat ook van 13 tot 17 uur op zwart.

Kinderen die op het schoolplein voetballen

Waarom buitenspelen?

Buitenspelen is volgens Jantje Beton goed voor de ontwikkeling van kinderen. Het is cruciaal voor hun fysieke, mentale en sociale ontwikkeling. Tegenwoordig zijn kinderen te veel afgeleid door hun telefoon of gameconsole. Hierdoor spelen kinderen zes keer minder buiten en vijftien procent van de kinderen speelt zelfs nooit buiten.

Erik Scherder is hoogleraar neuropsychologie en ambassadeur van Jantje Beton. In een Webinar over buitenspelen vertelde hij hoe belangrijk het is dat kinderen buitenspelen. “Veel buitenspelen is niet alleen nu gezond voor kinderen. Het heeft ook een positieve impact op hun toekomstige ontwikkeling. Spelen bevordert de doorbloeding van de hersenen en stimuleert belangrijke cognitieve en sociale vaardigheden, creativiteit, omgaan met emoties en verlangens.”

Jantje Beton

Jantje Beton is een goed doel dat zich sinds 1968 samen met kinderen en jongeren inzet voor meer en uitdagender speelruimte en meer speelkansen. Jaarlijks doen ruim 350.000 kinderen mee aan de activiteiten en projecten van Jantje Beton. Kinderen en jongeren in kwetsbare (speel)posities krijgen hierbij extra aandacht. Jantje Beton wil bereiken dat álle kinderen en jongeren in Nederland dagelijks kunnen spelen en bewegen. Zo zegt Jantje Beton op hun site: ‘’Kinderen moeten steeds meer en spelen steeds minder, terwijl spelen het belangrijkste én het leukste onderdeel is van een gezond leven. Daarom zeggen we … STOP NOOIT MET SPELEN!’’

De visie van Jantje Beton is dat ze zich onvermoeid inzetten voor het laten buitenspelen en bewegen van kinderen en jongeren. Dit doen ze in samenwerking met andere organisaties zoals Struyk Verwo Infra, Sympany, Sport en spelmateriaal en verschillende winkels zoals de Intertoys en supermarktketen Dirk.

Op de site van Jantje Beton vertellen ze hoe ze die visie willen bereiken, namelijk:
Ze leveren een directie bijdrage aan de beleidsontwikkeling op het gebeid van buitenspelen. Ook organiseert Jantje Beton grote, landelijke acties om heel Nederland te stimuleren om buiten te gaan spelen. Daarnaast ondersteunen ze lokale initiatieven op straat, in de buurt en speeltuinen die duurzaam een bijdrage doen aan buitenspeelkansen en -faciliteiten.

Gast

Te gast in de talkshow was Michelle Cramwinckel, communicatieadviseur bij jantje beton en gaat over de evenementen, campagne en speelbeweging. Ze is verantwoordelijk voor de communicatie van verschillende campagnes, evenementen en projecten. Bijvoorbeeld Buitenspeeldag, NK Stoepranden, leadcampagnes (Durf te spelen en No Game Challenge), de Jantje Beton Speelbeweging en Jantje’s winkel.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *