Er is een ‘Instagram paradijs’ geopend sinds vorige week woensdag in Amsterdam. Mensen die geen leuke foto’s meer van zichzelf hebben, kunnen nu via een leuke en speelse manier nieuwe originele foto’s nemen. “Ik zie dit heel erg als een speeltuin voor volwassenen”, legt Sarah Mendes, oprichtster van het museum uit.

“Ik kom eigenlijk uit Brazilië en vond de winters best wel koud en grijs. Het gaf mij altijd een beetje een depressief gevoel. Ik miste de kleur en warmte enorm en ik wilde een plek creëren waar mensen dat wel konden vinden.”, vertelt ze. Aan het begin van het museum zijn aanmeldzuilen waar je je e-mailadres moet invullen, zodat aan het eind van de dag de foto’s in je inbox zitten. Daarna kunnen bezoekers beginnen aan de wandeling door 15 ruimtes. Sarah vertelt: “Alle ruimtes verschillen enorm van elkaar, waardoor mensen zelf een plek kunnen kiezen waar ze zich fijn bij voelen. Het is ook leuk om te zien dat de één na een uur alweer klaar is en de ander pas na drie uur vertoeven het gebouw verlaat.”

Eliane Roest is sociale media expert en houdt zich vooral bezig met het medium Instagram. Ze geeft vooral advies aan personen en bedrijven over hoe ze sociale media het beste kunnen gebruiken binnen de organisatie. Op de vraag of ze vindt dat zo’n Instagram paradijs niet te ver gaat, vertelt antwoord ze: “Zolang mensen er plezier aan hebben, is het alleen maar leuk. Ik denk wel dat mensen en bedrijven tegenwoordig op een hele andere manier hun zaken en bedrijf inrichten om op die manier maar opgepikt te worden op Instagram.”

Instagram laat weten heel veel data te verzamelen van gebruikers zodat adverteerders doelgericht kunnen adverteren. Ook zorgen ze ervoor dat het herladen van een pagina om nieuwe berichten te bekijken net iets langer duurt dan dat je internetverbinding er welkelijk over doet. Op die manier zorgt het social-media bedrijf ervoor dat gebruikers in spanning worden gehouden om nieuwe berichten te zien. Volgens Eliane zijn dat slimme trucjes om de app zo populair te houden voor consumenten en bedrijven.

In totaal heeft Sarah met een team van ongeveer 100 mensen een jaar lang gewerkt aan het museum. “We hebben heel veel onderzoek gedaan, maar we hebben ook heel veel mensen gevraagd of ze ons konden helpen. Daarbij moet je dan vooral denken aan lokale kunstenaars.”

Het Instagram paradijs van WONDR is nog tot maart 2020 te bezoeken.