“Vandaag nadenken over het onderwijs van morgen”

“Vandaag nadenken over het onderwijs van morgen”

Duurzaamheid, inmiddels een veel voorkomend begrip. Vandaag en morgen staan speciaal in het thema Duurzaamheid, zo ook in het onderwijs. Voor het eerst organiseert coöperatie Leren voor Morgen de dag van de duurzaamheid in het onderwijs. Activiteiten als voorleesmiddagen, de duurzaamste docent en verschillende masterclassen moeten de rode loper uitleggen voor de inspiratie om te verduurzamen in het onderwijs.

Leren voor Morgen is een samenwerkingsverband tussen organisaties die zich inzetten voor duurzame ontwikkeling in het onderwijs. Ze duiden de definitie van duurzaamheid aan door middel van hun leden, dit zijn organisaties die scholen advies geven en helpen in het verduurzamen. Ze nemen het stokje over van Urgenda die tien jaar lang de dag van de duurzaamheid heeft georganiseerd. Nu dus met een andere insteek. In onze toekomst, dus in het onderwijs.

Voor de definitie van duurzaamheid volgt de coöperatie twee elementen. Allereerst the Sustainable Development Goals, kortweg onze zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen voor 2030. Leren voor Morgen heeft de rol als coördinator toegewezen gekregen om doelstelling vier, de kwaliteit van goed onderwijs, te handhaven. “Zonder goed onderwijs, kun je de overige zestien doelstellingen niet halen. Je moet ook daarvoor over de goede kennis beschikken”, aldus Giuseppe van der Helm, directeur van de coöperatie.

Daarnaast is er the Whole School Approachdie vertelt dat duurzaamheid niet in een curriculum zit, maar in alle vakken een integrale aanpak verdient. Dit wel zeggen dat volgens de aanpak duurzaamheid terug moet komen in verschillende vakken in het onderwijs. Een presentatie over duurzaamheid in het Engels als voorbeeld. Deze aanpak kent vijf factoren: inhoudelijk, wat leer je over duurzaamheid. Didactiek, hoe leer je erover? Het proces van leren door o.a. projecten over duurzaamheid. Het schoolgebouw, waar houd je fysiek rekening mee met sustainability? Ook de omgeving speelt een grote rol in hoe een school kan verduurzamen. “Elke school is gelegen in een andere wijk, met andere mensen en dus een andere aanpak”, vertelt Van der Helm. En als laatste is uiteraard ook de bijscholing van docenten van belang om het Whole School Approach na te leven. Deze vijf actoren zijn uiteindelijk gebaseerd op de visie van de school.

In het kader van duurzaamheid in de horeca hanteert GreenKey haar duurzaamheidskeurmerk in de recreatieve sector. Ondernemingen krijgen een goud, zilver of brons keurmerk van GreenKey naarmate zij duurzamer te werk gaan. Denk aan het niet verspillen van energie en water, zonnepanelen, milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen en biologische producten. Strandpaviljoen Pier32, gelegen aan de Haagsche kustlijn behaalde al vier jaar op rij goud volgens de GreenKey standaarden. Met o.a. groen op het dak waarmee het regenwater opgevangen en gefilterd wordt zijn zij duurzaam bezig om plekje zoveel mogelijk aan de natuur terug te geven. “Wij zelf, maar ook de gasten vinden de aandacht voor de natuur waar wij in zitten erg belangrijk”, aldus Janneau Meijer van Pier32.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *