Sporters moeten extra goed letten op de voedingsstoffen die ze binnenkrijgen. Zo kent elke fanatieke sporter zijn eigen dieet om zijn energiebehoefte te voorzien. Vaak denken mensen dat sporters veel vlees eten, omdat hier veel eiwitten inzitten. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer sporters die beweren dat een plantaardig dieet het beste is voor iemand die fanatiek sport.

In dierlijke producten zoals vlees, melk en ei zitten veel eiwitten in vergelijking met ander voedsel en drinken. Eiwitten zijn nodig voor de herstel en de vernieuwing van spieren. Doordat sporters hun spieren intensiever gebruiken, hebben ze meer eiwitten nodig dan een gemiddeld mens voor dit proces. Zo hebben sporters gemiddeld 1,2 gram eiwit nodig per kilogram lichaamsgewicht, terwijl de gemiddelde mensen 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig hebben. Voor een sporter zou het dus makkelijk zijn om dierlijke producten te eten, zodat ze snel al hun eiwitten binnenkrijgen.

In plantaardige producten zitten ook eiwitten, maar vaak in mindere mate dan in een dierlijk product. Toch is het mogelijk voor sporters om zo genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, maar veganistische sporters moeten erg letten op hun eten zodat dit lukt. Zo moeten ze kijken of ze genoeg eiwitten binnenkrijgen door middel van granen en peulvruchten.

Veganisme krijgt de laatste tijd steeds meer aandacht. Zo zijn er de laatste jaren steeds meer veganisten bij gekomen. Een aantal van deze veganisten zijn bekende topsporters zoals tennisser Novak Djokovic en F1-coureur Lewis Hamilton.

Luuk Peeters in een fanatiek sporter. Hij komt vijf keer per week in de sportschool, doet aan atletiek en volgt een sportopleiding. Ook hij besloot een jaar geleden te beginnen met veganistisch eten.