Wist je dat je voor een enkeltje Amsterdam New York 1,35 ton CO2 uitstoot? De compensatiekosten hiervoor zouden 11,14 moeten zijn volgens ‘Greenseat’, een organisatie die klimaatneutraal wil reizen. Maar wie moet deze kosten betalen? De Tweede kamer heeft hierover een debat op 9 maart; de mogelijke invoer van vliegbelasting.

De voorgestelde vliegbelasting zal een vliegticketbelasting rond de zeven euro komen. Momenteel wordt het internationale vliegverkeer niet belast met brandstofaccijns. Ook wordt er geen btw geheven op brandstof. Andere vormen van vervoer, zoals het wegverkeer, worden wel belast met btw en accijns.

Op 1 juli 2008 voerde de Tweede Kamer vliegbelasting in. Dit betekende 11,25 euro extra per ticket voor de consument, voor vluchten korter dan 2500 kilometer. Voor langere vluchten was de belasting 45 euro. Een jaar later werd de vliegbelasting weer afgeschaft.

De redenen hiervoor waren onder andere door de economische crisis, “de sector is zwaar getroffen door de economische teruggang, zowel in het passagierssegment als in het luchtvrachtsegment.”, staat op de site van de Eerste Kamer.

Rogier Lieshout, luchtvaart econoom, heeft eind 2018 onderzoek gedaan naar de effecten van een nationale vliegbelasting. Rogier beschrijft ook dat Schiphol te maken heeft met een capaciteitstekort. De vraag is groter dan het aanbod, dus de prijs van tickets stijgt hoe dan ook, met of zonder vliegbelasting. Bij een ticketheffing zal dit van de omzet van de luchtvaartsector afgaan. En de consument zal hier niks van merken. Dus: Schiphol moet eigenlijk uitbreiden om de effecten van vliegbelasting te merken. Dan is er meer aanbod van vluchten en zullen de gevolgen van vliegbelasting merkbaar worden voor de consument. “Echter, dit is niet de meest groene oplossing.”, vertelt Lieshout.

Bart Verheggen is docent aard- en klimaatwetenschappen aan University College Amsterdam; “Vliegbelasting is een stap de goede richting alleen belasting heffen op kerosine is effectiever.”

Ook volgens Lieshout is vliegbelasting een goede stap, alleen het zou effectiever zijn om een emissie handelssysteem te hebben. Dat is een systeem waarbij vragers en aanbieders handelen in emissierechten en zo tot een CO2 prijs komen.