De maximumsnelheid in Nederland gaat op alle snelwegen omlaag naar van 130 naar 100 kilometer per uur. Vanaf 16 maart moeten we gas terugnemen.

De aanpassing van de maximale snelheid geldt voor overdag, tussen 6:00 uur ‘s ochtends en 19:00 uur ’s avonds. Op sommige snelwegen mag je dus in de avond en nacht je gas iets meer opentrekken. Veel borden krijgen een zogeheten tijdvenster. Dit geeft precies aan binnen welke uren de lagere snelheidslimiet geldt.

Er worden ruim 4000 borden aangepast of bijgeplaatst. Dit is een flinke klus die niet binnen één dag gefixt kan worden. Woordvoerder Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat verteld aan zijn collega’s van indebuurt Haarlem dat de borden nu al langs de wegen staan, maar nog wel ingepakt. Ze zijn dus nog niet zichtbaar. Zodra de tape eraf is, geldt de nieuwe snelheid. Het is te veel werk om alles in een keer te plaatsen, dus vandaar dat er al aan begonnen is. Het plan was eigenlijk om de borden in het weekend van 12 tot en met 16 maart te plaatsen, maar na realistisch nadenken kwam het kabinet erachter dat hier langer de tijd voor nodig is.

“We moeten minder CO2 uitstoten”, zegt het kabinet en daarom willen ze dat we gas terugnemen. De vraag is natuurlijk of iedereen hier zich aan gaat houden. Verkeerspsycholoog Herbert Korbee verwacht niet dat iedereen er gelijk gewend aan is. “In het begin zal het een stuk meer boetes opleveren.” Op verschillende wegen in Nederland worden snelwegrijders gecheckt met behulp van trajectcontroles. Een trajectcontrole controleert op twee plaatsen die een zekere afstand uit elkaar liggen, en bepaalt de gemiddelde snelheid op basis van de tijd tussen het passeren van de meetpunten. De controles worden door middel van een kleine aanpassing in de software zo veranderd naar 100 kilometer per uur. “Veel rijders zullen in het begin denken dat de trajectcontroles nog niet aangepast zijn en dus vervolgens een boete op de mat krijgen.” Uit de cijfers van CJIB blijkt dat op snelwegen waar je 100 kilometer per uur mag rijden de meeste boetes uitgeschreven worden. “Mensen gaan zich snel vervelen bij deze snelheid en trappen daarom het gas ongemerkt harder in”, aldus Korbee. Als je 20 kilometer per uur te hard rijdt op een snelweg, moet je 130 euro betalen. Bij 30 kilometer per uur te hard, betaal je maar liefst 245 euro.

Korbee verwacht dat er ook mensen zijn die zich gelijk braaf aan de snelheid zullen houden. “Mensen die niet vaak rijden, zullen zich gelijk aanpassen. De meesten van hun steunen de maatregel. Toch zal er ook een categorie rijders zijn die zullen blijven hardrijden. Er zijn nu al zoveel chauffeurs die zich niet aan de snelheid houden, dus moet je nagaan wat er gebeurt als de snelheid uiteindelijk verlaagd wordt naar 100 kilometer per uur.” Bestuurders die vaak op snelwegen rijden zullen zich dus niet direct aan de maatregel houden. “De meesten vinden het dan ook een slecht beleid. Veel denken ook dat het onveiliger op de weg wordt en dat ze natuurlijk langer onderweg zullen zijn.”

De politie geeft aan gelijk te zullen handhaven vanaf het moment dat de snelheid is aangepast. Volgens Korbee kunnen alleen trajectcontroles ervoor zorgen dat iedereen braaf gaat rijden. Toch zijn er niet op alle plekken in Nederland deze controles te vinden. “Dat is te duur en het is niet realistisch om op alle snelwegen een trajectcontrole toe te passen”, zegt Korbee.

Flitsmeister verwacht goede zaken te doen. Door deze app te gebruiken tijdens het autorijden, word je automatisch gewaarschuwd voor incidenten, flitsers en trajectcontroles tijdens jouw rit. Hierdoor bespaar je tijd, geld en ben je goed voorbereid op eventuele onveilige situaties op de weg. Het bespaart je dus boetes en het waarschuwt voor files. Ruim 1,5 miljoen Nederlanders en Belgen gebruiken de app bij iedere autorit die ze maken. “Meer mensen zullen gebruik gaan maken van deze app omdat de noodzaak om precies te weten wat er op de weg gebeurt groter wordt”, eindigt Korbee.