De voorkeur voor muziekstijl van jongeren is de jaren heen enorm veranderd. Ruim 60 jaar geleden waren jongeren helemaal gek van instrumentele muziek, terwijl ze vandaag de dag ook naar elektronische genres luisteren. Jasper van Vugt, muziekjournalist, vertelt over deze ontwikkeling.

In het jaar dat de jeugdcultuur opkwam, in 1960, waren volgens Van Vugt de gitaargroepen onder jongeren erg populair. Zij baden vooral bands als de Beattles en de Rolling Stones aan. Ruim tien jaar later veranderde dit genre. Vanaf de jaren 70 was de jeugd helemaal gek van punkmuziek en disco. In dit jaar wordt het discogenre verder ontwikkeld. In 1980 verandert dit genre naar dance. Bovendien was in de jaren 80 ook hiphop nog erg populair onder de jeugd. Tien jaar later bleven hiphop en dance een hype en voegde de popmuziek zich daar ook bij. De muziekjournalist vertelt dat het jaar 2000 muzikaal ‘niet erg spannend’ was. Dat kwam doordat er in dat jaar een zogeheten revival plaatsvond. Dat betekent dat een genre als het ware terugkeert. Vervolgens werd het in 2010 erg makkelijk om in korte tijd erg populair te worden. ‘’Dat komt door de opkomst van streaming waardoor je in een hele korte tijd heel gemakkelijk populair kan worden via onlineplatformen, zoals Instagram en Snapchat’’, vertelt Van Vugt in de podcast van Vroeger was alles beter.

Vandaag de dag

Vanaf 2010 blijft streaming de manier van werken. Dat leidt ertoe dat er een grote fragmentatie in de muziekwereld ontstaat. ‘’Vroeger kenden alle jongeren Michael Jackson en Madonna, want toen waren er een stuk minder muziekgenres’’, legt hij uit. ‘’Nu is het zo dat een artiest binnen een genre erg bekend is, maar daarbuiten kent niemand hem of haar.’’ Als voorbeeld noemt Van Vugt de Canadese rapper, Drake. Binnen de rapwereld kent iedereen hem, maar voor de jeugd die bijvoorbeeld nog naar Adele of Ed Sheeran luistert, komt deze naam niet bekend voor. Wel ontstaan er door streaming meer regionale artiesten. Deze artiesten kunnen binnen een bepaald genre als het ware ‘de strijd aangaan’ met grote bekende artiesten binnen dat genre. ‘’Vroeger was het ondenkbaar dat we in Nederland iemand zouden hebben die even bekend zou worden als een wereldberoemde artiest’’, geeft de muziekjournalist als voorbeeld. ‘’Nu hebben we bijvoorbeeld Boef en Frenna die onder de jeugd erg populair zijn en je ziet dat zij de strijd aan kunnen gaan met Drake.’’

Technologische ontwikkeling

Deze veranderingen door de jaren heen zijn volgens Van Vugt te danken aan de technologische ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan. Mensen willen altijd wat nieuws horen. De Pareto-regel speelt daarbij een grote rol. ‘’Dat betekent dat mensen 20% verrassing willen en 80% ingevulde verwachting’’, licht de freelancer toe. Als voorbeeld geeft hij de ontwikkeling van de elektrische gitaar en de sampler. ‘’’Door de elektrische gitaar werd het mogelijk om gitaarmuziek te maken en door de sampler werd het makkelijker om hiphop te maken.’’ Bovendien heeft de ontwikkeling er ook voor gezorgd dat je makkelijker je debuut in de muziekwereld kan maken. ‘’Je kunt nu met je Macbook makkelijk een track maken door middel van TuneCore en dit vervolgens op Spotify en Soundcloud zetten en delen op Instagram’’, schetst Van Vugt.

Betekenis verandert niet

Ondanks deze veranderingen betekent het volgens de journalist, gespecialiseerd op het gebied van muziek, niet dat door de jaren heen de betekenis van de muziek veranderd is. ‘’De identiteit van iemand speelt een grote rol bij het luisteren naar muziek’’, legt hij uit. De popmuziek is vooral voor de jonge mensen van belang, omdat ze dan de vragen aan zichzelf stellen van: wie ben ik? Wat vind ik belangrijk? De gevoelens waar iemand over zingt, kan ik me daarin vinden en geeft me dat steun? Het is volgens de freelancer vooral interessant om te kijken naar de identiteit van pubers en jongvolwassenen. Bovendien hebben ouders ook een grote invloed naar welke muziek hun kinderen luisteren. Vrienden kunnen de muzieksmaak ook beïnvloeden.

Toekomstverwachting

Van Vugt weet niet wat de toekomst gaat brengen. ‘’Anders was ik geen journalist geweest en had ik wel een eigen bedrijf opgericht als ik dat had geweten’’, grapt hij. Bovendien verwacht de muziekjournalist niet dat een nieuw muziekgenre haar opwachting gaat maken. ‘’Er is immers al ruim 30 jaar geen nieuw genre meer ontwikkeld, de laatste grote genres die we hebben gehad zijn dance, house en gabber’’, beargumenteert hij. ‘’Het enige wat constant is, is dat het constant verandert.’’