De beroemde Koreaanse popgroep BTS zou op 8 juli in de Kuip in Rotterdam optreden, maar door het coronavirus is het concert uitgesteld. Veel fans waren teleurgesteld. Het zou namelijk de grootste show van een k-popgroep in Nederland tot nu toe zijn. Hoe kan het dat een groep uit Korea zo populair is onder jongeren in Nederland?

Muziekjournalist Klaas Knooihuizen legt uit: “Het is lastig te verklaren. Productiemaatschappijen zijn begonnen om voor de Koreaanse en daarna de Chinese markt muziek te maken. Heel commercieel en met het idee om een jonge groep mensen aan te spreken. Dat werd natuurlijk door kanalen als YouTube over de hele wereld verspreid.” Volgens Knooihuizen zijn productiemaatschappijen zich op het Westen gaan richten door bijvoorbeeld de refreinen Engelstalig te maken.

Een tweede reden voor de populariteit van k-pop onder Nederlandse jongeren kan volgens Knooihuizen te maken hebben met een ruzie tussen Korea en China over een atoomakkoord. “China heeft toen besloten dat alle culturele uitingen uit Korea verboden werden. Dit betekende dat k-popgroepen dus niet meer in China mochten optreden. Grote productiemaatschappijen van k-popgroepen zijn zich dus meer op het westen gaan richten.”

In december 2011 werd k-pop als genre toegevoegd op de muziekpagina van YouTube. “Het is een genre waarin heel veel muziekstijlen worden gemixt. Zoals bijvoorbeeld Dubstep, ballads en boy/girlband-achtige stijlen zoals de Backstreetboys. Het bijzondere aan k-pop is dat ze ook in liedjes van de een naar andere stijl veranderen,” zegt Knooihuizen.

KOREAANSE VS. AMERIKAANSE POP

Koreaanse pop is anders dan Amerikaanse popmuziek. “Naast de taal en de mix van verschillende stijlen is de manier hoe k-pop gepresenteerd wordt heel anders dan bij westerse popmuziek. Bij Amerikaanse popmuziek staan de artiesten zelf aan het roer van het schip. Zij zijn degenen die bepalen hoe hun liedjes eruit komen te zien. Bij k-pop wordt dit van bovenaf besloten,” vertelt Knooihuizen.

De zangers en zangeressen uit zo’n k-popgroep hebben over het algemeen geen tot weinig medezeggenschap. Achter k-popgroepen zitten vaak enorme productiebedrijven die veel geld verdienen. “Je kunt het vergelijken met Disney, of dichter bij huis: studio 100. Het zijn dus echt entertainmentbedrijven die met veel creatieve en zakelijke mensen dingen bedenken en daar artiesten bij zoeken. Deze artiesten volgen vaak al vanaf hun twaalfde of soms zelfs jonger een opleiding bij hun. Zij stromen dus door naar zo’n groep,” zegt Knooihuizen. Volgens hem maken productiemaatschappijen hier geen geheim van. Fans weten dat er achter de artiest nog een wereld schuilt en dat vinden ze juist interessant. Knooihuizen vertelt dat het vroeger in het Westen precies zo ging bij de Spice Girls en de Backstreetboys.