De sportscholen zijn al maanden dicht en bijna iedereen moet verplicht thuisblijven. De Nederlandse bevolking kan dus niet meer meerdere keren per week naar de sportschool of op de zaterdag een voetbalwedstrijd spelen. Veel sportscholen bieden nu online lessen aan zodat mensen vanuit huis kunnen blijven sporten. Daarnaast gaan veel mensen ook naar buiten om hard te lopen, maar houden hierbij niet altijd rekening met de juiste opbouw. Wat is nu de beste manier om je hardloop carrière te starten zonder dat je blessures oploopt? Fysiotherapeute Mariska Veldheer legt uit waar beginnende sporters op moeten letten.

 In 2018 stond hardlopen op de tweede plek van de top tien meest beoefende sporten in Nederland. Dit jaar hebben we helaas allemaal te maken met het Coronavirus dat ons sportschema flink in de war schopt. Geen vier keer in de week trainen in de sportschool, geen twee keer per week trainen op het voetbalveld of samen met elkaar strijden voor de overwinning op zaterdag.

Nu veel mogelijkheden om te sporten zijn weggevallen gaan mensen massaal op zoek naar vervangende activiteiten. Hardlopen en workouts vanuit huis zijn populaire vervangers geworden, maar waar moet je op letten als beginnende hardloper?

‘’Mensen denken snel dat ze al wel iets kunnen doen terwijl dit helemaal niet het geval is. Er wordt vaak te luchtig gedacht over een rondje hardlopen. Daarbij hebben mensen vaak ook niet de juiste materialen tot hun beschikking. Je kan niet zomaar op hardloopschoenen die tien jaar oud zijn gaan rennen. De demping is dan volledig uit de schoenen en hierdoor belast je je spieren en gewrichten extra. Bij het thuissporten moet er vooral goed gelet worden op de houding. Gebruik apps waarbij duidelijke instructiefilmpjes zitten zodat je de oefening zo goed mogelijk na kan doen, zonder dat je zelf een verkeerde houding aanneemt die weer kan resulteren in een blessure.’’ , legt Mariska Veldheer uit.

Corona

Het is bij iedereen algemeen bekend dat sporten goed voor je is, maar kan sporten je ook beschermen tegen COVID-19? ‘’Sporten in het algemeen is natuurlijk heel erg goed voor je, maar zeker in tijden van Corona zou het je nog wel eens kunnen helpen. De algemene tendens die we hebben gezien op de intensive care is dat er toch voornamelijk zwaarlijvige patiënten liggen maar ik heb ook hele gezonde en sportieve mensen op de intensive care gezien. Dit zegt dus niet alles maar het zou zeker wel kunnen helpen’’, aldus Mariska.

Het is ook belangrijk voor mensen die herstellende zijn van het virus dat zij rustig weer gaan opbouwen. ‘’ Mensen die het virus hebben gehad moeten erg letten op de opbouw met sporten. Mochten zij bijvoorbeeld al moe worden van de dagelijkse dingen, zoals boodschappen doen, dan is het niet verstandig om daarnaast ook nog eens te gaan sporten. Hierdoor kunnen er spierblessures ontstaan waar je lang last van kunt houden’’, vertelt Mariska.