Heb jij een Instagram account? Grote kans. Wereldwijd beschikken er een miljard mensen over een account. Nederland telde in 2019 bijna vijf miljoen leden op het razend populaire platform. Zo’n populair, opkomend platform vergt ook nieuwe marketingtechnieken als het aankomt op reclame. En dit is dan ook wat er gebeurde. Instagram kent een krachtig reclamemiddel; de influencer.

Influencers kunnen bekend zijn van Instagram, maar ook bekende Nederlanders nemen vaak deze rol op zich. Ze ‘influenceren’ de volgers en kijkers. Ofwel: zij oefenen invloed uit op een persoon of hele groep mensen. Mensen als Monica Geuze, Enzo Knol of Doutzen Kroes tellen wel meer dan een miljoen volgers.

Het is dan ook wel zo verstandig om eens stil te staan bij deze invloeden. Misschien denk je dit al te doen, of denk je dat je je niks aantrekt van influencers. Deze invloeden bevatten echter een valkuil. Het is voornamelijk onbewust.

Mensen kunnen zichzelf ‘herkennen’ in de influencers of ze zien zoveel goede reviews van deze mensen op bepaalde producten, dat ze zo worden geleid tot de koop van een product. Maar het kan ook zijn dat deze influencers je inspireren. Het is tegenwoordig soms moeilijk bepaalde keuzes te maken, omdat er zo onwijs veel mogelijk is. Als iemand met veel likes en volgers, die dus zichtbaar goede keuzes maakt, jou wat handige keuzes in het leven kan aanreiken, zeg je hier waarschijnlijk geen nee tegen.

Om dan één of meerdere dagen bij te houden wat je allemaal tegenkomt op het gebied van influencer marketing, is een goede techniek om te ontdekken wat jou beïnvloedt en op welke manier. Je zult waarschijnlijk versteld staan van de enorme hoeveelheid aan invloeden waar deze influencers jou dagelijks mee bereiken.