Vleesvervangers goed voor het milieu, maar geldt dat ook voor de gezondheid?

Vleesvervangers goed voor het milieu, maar geldt dat ook voor de gezondheid?

Vlees speelt een grote rol in het maatschappelijk debat over milieu en duurzaamheid. Steeds meer Nederlanders kiezen er daarom voor om minder vlees te eten of om vegetariër te worden. Vleesvervangers komen vaker op het menu van de Nederlander te staan, maar zijn vleesvervangers wel goed voor je gezondheid?

Er zijn twee soorten vleesvervangers: de kant-en-klare vleesvervangers en de zogeheten vegetarische producten die vervangt worden voor vlees. De kant-en-klare vleesvervangers zijn bijvoorbeeld groenteburgers, vegetarische braadworst of vegetarische spekjes. Onder vegetarische producten vallen peulvruchten, noten, eieren en sommige soorten kaas. Diëtist Wendy van Doorn legt uit dat er een groot verschil is tussen kant-en-klare vleesvervangers en vegetarische producten. ‘Eigenlijk kunnen we wel zeggen dat vegetarische producten gezond zijn, maar het zijn juist de kant-en-klare vleesvervangers die heel erg bewerkt zijn’, zegt Van Doorn.

De kant-en-klare vleesvervangers zijn onder Nederlanders veel populairder dan de vegetarische producten. Dat komt onder andere omdat veel kant-en-klare vleesvervangers héél erg op een echt stukje vlees lijken én hetzelfde smaken. De structuur van een plantaardige braadworst is bijna identiek aan die van een echte braadworst. Doordat de consument voorkeur geeft aan vlees moeten vleesvervangers heel erg bewerkt worden om te lijken op vlees en daar gaat het mis. De kant-en-klare vleesvervangers bevatten vaak amper ijzer en B-vitaminen. Daarentegen zit er in kant-en-klare vleesvervangers juist weer heel veel zout. Producten voegen heel veel zout aan kant-en-klare vleesvervangers toe, omdat plantaardige vleesvervangers weinig smaak hebben.

‘Net als bij andere producten is het niet goed als je alleen maar vleesvervangers eet’, legt Van Doorn uit. ‘Het is daarom belangrijk om gevarieerd te eten en om goed te kijken naar de hoeveelheid eiwit, toegevoegd zout en suiker dat in een kant-en-klare vleesvervanger zit. Als je zeven dagen in de week kant-en-klare vleesvervangers eet, kan dat leiden tot een verhoogde bloeddruk en vergroot de kans op hart- en vaatziekten.’

Over de auteur

Iris van Ree

Studente aan de Hogeschool Utrecht. Heeft u tips over een artikel of een gebeurtenis? Stuur een mailtje naar: iris.vanree@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *