Goede voornemens 2021: tijd voor een verbetering

Goede voornemens 2021: tijd voor een verbetering

2020 is voor veel mensen een jaar geweest dat we niet zo snel zullen vergeten. Het coronavirus kwam en alles wat normaal was werd anders. Het afgelopen jaar was een jaar waar we met beperkingen en maatregelen moesten leven, waar we afstand van elkaar moesten houden en een jaar dat voor veel mensen niet veel positiefs heeft gebracht. Daarom willen we allemaal fris en positief het nieuwe jaar in stappen en daar horen natuurlijk goede voornemens bij.

In de kerstvakantie maken veel mensen een lijstje voor zichzelf: wat zal ik dit jaar anders doen? Velen zullen kiezen voor gezonder eten, meer sporten, minder drinken en wellicht ook om in 2021 minder uit te stellen en meer in het nu te leven. Toch is het voor de meeste mensen lastig om zich aan hun goede voornemens te houden en ze stoppen al vóór 14 januari met hun goede voornemens. Life-coach Ramon van Mierlo legt uit waarom mensen het zo lastig vinden om zich aan hun goede voornemens te houden: ‘Eigenlijk zit het probleem al in het woord: je neemt jezelf voor om iets te gaan doen of om juist iets niet te gaan doen. Je neemt het jezelf voor, maar dat klinkt niet heel overtuigend. Het heeft natuurlijk ook met je motivatie te maken, maar vaak willen goede voornemens nog wel eens uiten in mislukkingen omdat iemand er eigenlijk niet 100% voor gaat.’

Ieder jaar stellen we toch weer goede voornemens op, maar stiekem weten we eigenlijk toch al dat we er ons niet aan gaan houden. ‘Dat doen we denk ik ook wel omdat het van je verwacht wordt. Mensen om je heen vragen in het nieuwe jaar bijna altijd wel wat je goede voornemens zijn. Ik betrap mezelf er dan op dat ik snel iets verzin en zeg: “Oh ja, ik wil meer sporten dit jaar.” Goede voornemens zijn ook soort van traditie. In het nieuwe jaar nemen veel mensen zichzelf voor om te stoppen met roken of om gezonder te eten. Maar als het je echt gaat irriteren aan het feit dat je minder fit bent, ga je daar niet pas in het nieuwe jaar mee beginnen. Eigenlijk doe je het vooral voor de buitenwereld en niet voor jezelf’, zegt Ramon.

Vaak zijn goede voornemens gedoemd te mislukken, omdat ze niet concreet zijn en ook niet realistisch zijn. ‘Het heeft ook te maken met je patroon en waar je mee gewend bent. Als je normaal nooit sport, is het niet realistisch om je dan voor te nemen dat je drie keer per week gaat sporten. Begin laagdrempelig. Ga in plaats van drie keer per week sporten, drie keer per week wandelen. Daarnaast helpt het ook echt om iets samen met iemand te doen. Als je gezonder wil eten; zorg er dan voor dat iedereen in huis met je meedoet en je niet verleid wordt door alle lekkernijen in huis’, zegt Ramon.

‘Als je toch in het nieuwe jaar goede voornemens of doelen opstelt is het belangrijk om je doelen of voornemens meetbaar te maken, concreet te maken en de lat niet te hoog te leggen. Dat maakt het echt makkelijker om het te kunnen vol houden’, vertelt Ramon.

‘Ik denk ook dat je beter niet in het nieuwe jaar kan beginnen met je goede voornemens of doelen. Vaak is het nieuwe jaar juist een van de lastigste momenten om ermee te beginnen en daar begint het uitstel gedrag al. Als je er direct mee begint ben je er uiteindelijk veel langer mee bezig en is het voor je gevoel makkelijker om het vol te houden.’

We moeten ook niet te streng voor onszelf zijn, legt Ramon uit: ‘Je moet jezelf ook belonen als je een doel of voornemen hebt gehaald. Zo stimuleer je jezelf om niet op te geven. Ik werk vooral met jongeren die ik coach en daar stel ik altijd doelen mee. Daar gaat het vooral om; wat vind je nou belangrijk, wat wil je dan en hoe ga je dat dan doen? Als je gezonder wil leven; hoe ziet dat er dan voor jou uit? Op die manier zijn je doelen of voornemens persoonlijk, concreet én dus haalbaar.’

Bekijk via de volgende link het interview en de sketch over goede voornemens:

Over de auteur

Iris van Ree

Studente aan de Hogeschool Utrecht. Heeft u tips over een artikel of een gebeurtenis? Stuur een mailtje naar: iris.vanree@student.hu.nl

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *