“Niemand kan me wat maken als ik de zee in ben geweest.”

“Niemand kan me wat maken als ik de zee in ben geweest.”

Miles O'brien zwemt driemaal per week in de Scheveningse zee. Foto: Stephen Buitelaar

In de winter zwemmen in de koude zee klinkt niet heel aantrekkelijk. Toch gaat de 20-jarige Miles O’brien 3 keer per week naar Scheveningen om te zwemmen. “Door de Wim Hof-methode is de kou mijn vriend geworden”, vertelt hij.

Wat is de Wim Hof-methode?

Ademhalingsoefeningen, meditatie en koudetraining, de Wim Hof-methode is een combinatie van alle drie. Het doel van deze methode is om je gezonder, comfortabeler en krachtiger te voelen. Zo wordt er beweerd dat (‘de voordelen van’ heb ik verwijderd) de methode je stressbestendiger maakt, beter laat slapen, een sterker immuunsysteem en een sterker wilskracht geeft.

De ademhalingsoefeningen van de Wim Hof-methode beïnvloedt je autonome zenuwstelsel. In het autonome zenuwstelsel wordt onder andere de temperatuur van je lichaam geregeld, maar ook de hartslag, bloeddruk, ademhaling en de bloedvaten die open- of juist dicht gaan.

Controle over het autonome zenuwstelsel werd door de moderne wetenschap lange tijd als onmogelijk beschouwd. Totdat in 2014 een onderzoek van het Radboudumc in Nijmegen  met 24 proefpersonen verscheen over de Wim Hof-methode. De conclusie was dat de proefpersonen die de methode toepaste een sterker immuunsysteem hadden dan de ongetrainde testgroep.

Op de website van de Wim Hof-method staan nog meer wetenschappelijke studies over de methode.

In de onderstaande video laat Miles zien wat de kou voor hem betekent.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *