Het kan niemand zijn ontgaan, de niet noodzakelijke winkels hebben sinds 14 december de deuren sluiten. Voor veel lokale ondernemers was dit het einde van hun onderneming, maar sommige ondernemers hebben toch nog het hoofd boven water kunnen houden. Zo ook Edith Ledder van kledingwinkel Stijl nr.4, uit Driebergen.
Als gevolg van de coronacrisis heeft de Retailsector het zwaar te verduren, vooral kledingwinkels zijn hard getroffen. Sinds september 2020 is er maar liefst 55 procent minder winkelpubliek dan begin maart 2020. Stijl nr.4 is geopend in januari 2020, enkele weken voor de eerste lockdown. Hierdoor is Edith extra geraakt, omdat de eerste steunmaatregelen niet golden voor nieuwe ondernemers.
Stijl nr.4 is gevestigd op het Kerkplein in Driebergen, in de Utrechtse Heuvelrug. Waar het kerkplein er normaal gezellig, vol, levendig en bruisend uitziet, is dat nu wel andere koek. Door deze Lockdown hebben veel winkels hun deuren moeten sluiten, maar dat betekent niet dat winkels helemaal dicht zijn. Edith Ledder heeft besloten nog zoveel mogelijk tijd door te brengen in de winkel, filmpjes te maken en haar producten te tonen via social media. Volgens Edith is het belangrijk om nog zoveel mogelijk zichtbaar te zijn! Nu zij de klanten niet in de winkel kan ontmoeten, ze dit via videobellen, chat, social media en allerlei andere kanalen.
Mensen kunnen ervoor kiezen om een bestelling af te halen, met de mogelijkheid om te pinnen in de winkel. Ook kunnen mensen, als ze buiten langs de etalage lopen, een QR-code met hun telefoon scannen om zo in de digitale winkel terecht te komen en toch nog een beetje via de webshop “in de winkel rond te kunnen lopen”. Daarnaast is er nu tijd om het een en ander in de winkel te veranderen, voor als ze hopelijk binnenkort weer open mag. Op deze wijze hoopt Edith als startende ondernemer deze crisis te overleven.