Restaurant Groenland

Restaurant Groenland

Door: Roosmarie Beenhackker, restaurant Groenland

Het zal je niet ontgaan zijn, maar de restaurants moesten door de coronacrisis de deuren massaal sluiten. Restaurants zijn zwaar getroffen en verliezen daarbij hun inkomsten. Toch besluiten veel restaurants er bij de pakken neer te gaan zitten. Niels Oosthoek, eigenaar van restaurant Groenland vertelt dat hij een afhaalservice is begonnen. Ook vertelt Niels hoe hij dit alles heeft ervaren midden in de coronacrisis.

Niels Oosthoek (49), eigenaar van restaurant Groenland vertelt over zijn restaurant. Restaurant Groenland bestaat al sinds 2003. De naam Groenland is niet zonder reden gekozen. De naam Groenland is bedacht om iets te vertellen over het duurzaamheidskarakter wat in het concept van restaurant Groenland zit. Het restaurant heeft namelijk een biologisch horecaconcept. Toen zij in 2003 begonnen, was daar nog weinig aandacht voor. Uiteraard waren er wel zaken die biologisch voedsel verkochten, maar die hadden vaak, zoals Niels het noemt, een “geitenwollen sokken principe”. Groenland wilde hiervan af en besloot, om op een moderne en eigentijdse manier, met duurzaam ondernemen aan de gang te gaan.

Het kostte veel beraad om een naam te bedenken die, de lading van het restaurant zou dekken. Waar Groenland niet zozeer iets zegt over het land Groenland, zegt het meer iets over het land waar producten vandaan komen zoals ze bedoeld zijn. De naam Groenland communiceert ook goed. Op het moment dat je weer op het werk komt, en er wordt aan je gevraagd: ‘hoe was je weekend?’, en je zegt ik ben in Groenland geweest, ontstaat op die manier altijd een gesprek. Over deze merknaam is dus zeer goed nagedacht.

“Ik zit nog midden in de ervaring. We zitten nog wel in lockdown twee, die heel anders is dan lockdown één. Waar lockdown één zich nog in een compleet andere periode van het jaar bevond, met mooi weer en waar we elkaar nog enorm graag wilden helpen, merk ik dat de vibe nu erg anders is”, vertelt Niels. “De tweede lockdown begon half oktober. Het weer werd minder en de nieuwigheid was ervan af, waardoor er een heel andere sfeer ontstond. Op dat soort elementen moet je steeds inspelen als restauranteigenaar. Dus als je mij vraagt hoe ik het heb ervaren, antwoord ik: zwaar. Maar het is ook heel uitdagend en heel leuk om nieuwe dingen te verzinnen.”

Niels vertelt dat hij een ondernemend type is, en dat juist op momenten dat even moeilijk wordt, zijn krachten aangesproken worden. Dit heeft Niels van nature. Groenland is een bedrijf waar al heel lang heel veel moeite in wordt gestoken. Dat is iets waar Niels voor wilt vechten. Hierdoor hebben ze de drive om, ook in deze corona crisis, door te gaan.

Het restaurant heeft moeten veranderen van een normaal restaurant, naar een take away restaurant. “Ik vond het niet lastig om te veranderen, mede doordat ik een catering achtergrond heb”, vertelt Niels. “Een restaurant heeft een bepaalde methodiek van werken, catering heeft daarentegen een compleet andere methodiek. In de catering heb ik geleerd om in oplossingen te denken en snel op een situatie te reageren en te schakelen. Dat was mijn kracht ook in de eerste lockdown. We hoorden het op zondagavond, en woensdag waren we al overgeschakeld op take away”. Groenland heeft hier een ontwikkeling door gemaakt: op dag één was de aanpak compleet anders dan hoe het nu gaat. Nu is het allemaal veel georganiseerder, vlotter, helderder en duidelijker. Maar toch concludeert Niels dat hij de omschakeling van een normaal restaurant naar een take away restaurant niet moeilijk vond.

Als je Niels in de eerste lockdown had gevraagd om tips voor andere ondernemers, had Niels veel tips gegeven. Maar nu weer in een tweede, langdurende lockdown zitten met vele ondernemers die hier mee te maken hebben, hebben we heel veel met elkaar uitgevonden. Niels ziet op dit moment eigenlijk weinig nieuwe ontwikkelingen, omtrent het ondernemen.  Niels komt eigenlijk met een heel simpele tip: maak een begroting zodat je weet waar je staat en weet waar elke euro naartoe gaat. Zodat je ook toekomstvisie kan hebben.

Over de auteur

Roosmarie Beenhackker

Ik ben Roosmarie Beenhackker, 19 jaar en studeer Journalistiek op de Hogeschool Utrecht. Interviewen doe ik graag, maar het liefste sta ik op een groot podium te zingen. Hoe meer mensen, hoe beter.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *