Ook de sterke zeemannen en -vrouwen krijgen uiteindelijk heimwee

Ook de sterke zeemannen en -vrouwen krijgen uiteindelijk heimwee

Schip Jumbo Jubilee. Beeld: Jelle Ooms

ROTTERDAM – In juli 2020 werd door veel mediaplatformen geschreven over de schrijnende situatie voor zeevarenden. Zij konden niet huiswaarts keren door het coronavirus. Soms zitten zeelieden wel drie keer zo lang aan boord als de planning oorspronkelijk was. Inmiddels is het eind maart 2021 en is er nog maar weinig veranderd. “In plaats van 8 weken zat ik 19 weken aan boord”, zegt Jelle Ooms, tweede stuurman bij JUMBO shipping. 

De zeevaart wordt door de rijksoverheid gezien als een vitaal proces. Volgens Trouw zijn er zo’n 300.000 zeevarenden die moesten worden afgelost in september 2020. Door de moeite met het repatriëren van bemanning wordt er simpelweg niet afgelost. Hierdoor zitten zeelieden veel langer aan boord dan gepland. Dit kan zorgen voor heimwee of mentale problemen. Cees van Tilburg, crewmanager JUMBO shipping: “De mentale gevolgen zijn voor ons nog niet echt terug te zien. Wel is het natuurlijk zo dat als onze werknemers opeens veel langer weg zijn dan gepland, dit hen kan opbreken. Naast de heimwee is het zwaar werk. Hierdoor kan je dit niet maanden extra blijven doen.” Het contact met het thuisfront is volgens Cees enorm belangrijk. Hierom is het internet sneller en beter geworden aan boord.

Ook al zijn we verder in de coronacrisis, de onduidelijkheid blijft groot. Jelle Ooms: “Vorig jaar was de coronacrisis voor ons heel nieuw. Hierdoor konden wij het ook beter aan als dingen onduidelijk waren, dit was het namelijk voor iedereen. Bij mijn laatste reis (oktober 2020 tot maart 2021 red.) waren we al gauw klaar met die onduidelijkheid. Je wil niet voor de tweede keer veel langer weg zijn dan gepland.”

Er wordt al tijden gekeken naar het optuigen van een luchtbrug. “Met speciale vluchten voor zeevarenden om bemanning van en naar het schip te brengen.” zegt Annet Koster, directeur Vereniging Nederlandse Reders. Deze luchtbrug lijkt nog niet voor iedereen te werken. “Wij zaten in Angola en daar waren er ondanks luchtbruggen problemen met huiswaarts keren.” zegt Jelle Ooms. “Het opzetten van luchtbruggen naar alle plekken ter wereld waar wij varen wordt lastig.” zegt Cees van Tilburg. “We hopen hierom enorm op het Johnson-vaccin. Hiervan is maar één prik nodig. Voor zeevarenden is het krijgen van twee prikken niet eens mogelijk, zij zijn alweer aan boord als zij de tweede prik moeten krijgen.”

Over de auteur

Ilse Lavell

Mijn naam is Ilse Lavell, 20 jaar en geboren in Groningen. Sinds september 2019 studeer ik journalistiek aan de Hogeschool in Utrecht.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *