”I knew it was going to be a big problem”

”I knew it was going to be a big problem”

Loods van Nederlandse DGM. Foto: Rik Wormgoor

Op 31 januari 2020 heeft het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaten. Dit heeft grote invloed op veel bedrijven en sectoren. Vooral voor verzendingen die van het Verenigd Koninkrijk die naar Europa gaan is er veel veranderd.

De Brexit houdt vooral in dat het Verenigd Koninkrijk onafhankelijk wilde zijn, om dit te bereiken moesten ze wel de Europese Unie verlaten. Traditioneel hebben Britten meer met de Verenigde Staten. Ook hangen ze erg aan hun eigen tradities en gebruiken. In 1973 is het Verenigd Koninkrijk toch lid geworden van de Europese Unie. Zes jaar later zijn de eerste scheurtjes zichtbaar geworden. Premier Margaret Thatcher vond dat de Britten te veel betaalden voor hun lidmaatschap en vroeg dan ook om een korting, die ze voor een deel kregen. Ze wilden bij de Europese Unie voor de vrijhandel. Ze wilden meer afhankelijkheid en eigen regels maken en daarom hebben ze er uiteindelijk voor gekozen om uit de Europese Unie te gaan.

De Brexit was de uitkomst van een referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie in het Verenigd Koninkrijk in 2016. Hierna hebben lange onderhandelingen gevolgd over de scheidingsvoorwaarden en de overgangsperiode. Deze onderhandelingen duurden een stuk langer dan iedereen van te voren dacht, meerdere keren is er veel overleg geweest. Dit leidde steeds niet tot een goede overeenkomst, maar uiteindelijk kwam er in 2020 een overeenkomst.

De veranderingen voor de handel zijn groot, omdat het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer uitmaakt van de interne markt. Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie hebben in december 2020 een akkoord bereikt over hun nieuwe partnerschap. In het akkoord staan afspraken en regels die vanaf 1 januari 2021 gelden. Dit gaat vooral over grenscontroles bij reizen van en naar het Verenigd Koninkrijk; handelen in goederen en veiligheid bij criminaliteit en terrorisme. Het Europees Parlement moet nog wel akkoord gaan met de handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. De Europese Raad heeft wel al ingestemd met de voorlopige toepassing van de overeenkomst, dit houdt in dat de regels over de nieuwe samenwerking al gelden.

De Brexit heeft natuurlijk ook grote gevolgen op de valuta- en marktaandelen en leidt tot zakelijke, economische en politieke onzekerheid. Voordat de Brexit echt werkelijkheid werd, werd er al veel gespeculeerd over de gevolgen. Sommige van deze effecten zijn nu al merkbaar, maar wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn is nog onduidelijk.

INVOERRECHTEN

Vanaf dit jaar kan het zijn dat je invoerrechten moet betalen als je iets bestelt bij een webwinkel uit het Verenigd Koninkrijk. Als je iets binnen de Europese Unie koopt, is er geen sprake van kosten over invoerrechten. In Nederland moet je btw afdragen van producten die 22 euro of meer kosten, daarbij moet je invoerrechten betalen als de aankoopwaarde hoger is dan 150 euro als je iets buiten de Europese Unie bestelt. Beide kosten moet je afrekenen met de bezorger. Voor invoerrechten betaal je een percentage van de aankoopwaarde, dit percentage verschilt per soort product en kan van nul procent tot vijf procent zijn.

Sanne van der Pluijm heeft een ring besteld bij een Britse webshop. Ze had de ring en verzendkosten al betaald. In totaal was dat zeven pond, meer dan normaal. “De ring was wel gewoon aangekomen, maar niet bij mij thuis. Er kwam een briefje bij mij in de brievenbus waarop stond dat mijn pakketje klaarlag bij het dichtstbijzijnde PostNL-punt, maar dat ik wel nog 30 euro importkosten moest betalen. Dat stond nergens vermeld, dus dat kwam voor mij als een totale verrassing.”

Dave Batson werkt al jaren in de sector en werkt bij DGM (Dangerous Goods Management), dit is een bedrijf dat gevaarlijke stoffen klaarmaakt voor verzending. Hierbij kan het gaan om veel verschillende soorten pakketten die op verschillende manieren worden vervoerd. Vanwege de Brexit heeft Dave, samen met veel andere mensen in de sector, het veel drukker gekregen. Zendingen gaan anders, er zit meer werk in, kost meer geld en duurt langer. Doordat het weer langer duurt vragen mensen constant hoe het ervoor staat met de verzendingen, wat het nog drukker maakt. ‘‘I’ve been in the buisness  a long time, before we joined the European Union I was working in this industry, I knew it was going to be a big problem. It definintely worked out like that.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *