Fotoshoots met één huishouden

Fotoshoots met één huishouden

Studio van The Kids

Wereldwijd is er sprake van een crisis ten gevolgen van de opgelegde coronamaatregelen. Voor modellenbureaus was het begin van de crisis een uitzichtloze periode. Inmiddels komen de fotoshoots weer op gang, maar op een andere manier dan normaal.

De modellen, fotografen en visagisten hebben inmiddels hun draai gevonden in de nieuwe manier van shooten. “Wij boeken nu bijvoorbeeld veel vaker gezinnen”, legt Marcel van Oostveen uit. Marcel van Oostveen is directeur van Casting & Modelagency The Kids. Het kindermodellen bureau boekte voorheen alleen kinderen. De klant zocht daar een ‘nep moeder’ bij, zoals Marcel van Oostveen dat noemt. Om een heel ‘nep-gezin’ te fotograferen moesten dan soms vijf modellen geboekt worden. Dat was door de maatregelen vaak niet mogelijk. Het maximale aantal gasten wisselde het afgelopen jaar, maar vaak was dit rond de drie. “Door een heel gezin te boeken voor een fotoshoot is er maar één huishouden op de set, naast de visagist en de fotograaf”, legt Marcel van Oostveen uit.

Rond augustus 2020 voorspelde Adformatie in een artikel dat de omzet van de reclamebranche flink zou afnemen als gevolg van de coronacrisis. Adformatie schatte hier een afname van maar liefst 15% door de crisis. Volgens de website zou dat aanzienlijk meer zijn dan in de kredietcrisis. In 2009 daalde de omzet van de branche met 10,9%, als gevolg van de kredietcrisis. Voor Marcel van Oostveen was dat iets anders. Tijdens de kredietcrisis hebben zij 20% minder omzet behaald dan voor de crisis. “De eerste lockdown hebben wij helemaal geen omzet gehad”, vertelt Marcel van Oostveen. “Er waren helemaal geen fotoshoots.” Inmiddels zijn er voor de modellen van Marcel weer veel opdrachten en begint de omzet weer te stijgen. Het CBS stelt dat de reclamewereld gedurende de gehele kredietcrisis gemiddeld 30,7% minder omzette.

De kredietcrisis had voor Marcel van Oostveen meer invloed. De reclamewereld is tijdens deze crisis zwaar getroffen. Grote kledingmerken en winkelketens gingen failliet. De V&D is daar een voorbeeld van. In een artikel van De Ondernemer wordt het gemis van het warenhuis beschreven. The Kids moest mede door het faillissement van de V&D, maar bijvoorbeeld ook MEXX, grote klanten missen. Hoewel dat voor veel mensen een verdriet was, is het volgens sommige critici vooral ‘eigen schuld dikke bult’. Zo spreken deskundigen zich uit in een artikel van NOS. Volgens hen betekent het faillissement dat je niet genoeg mee gaat met de tijd en niet levert wat je klant wil. Hierbij wordt MEXX als voorbeeld genoemd. De V&D en MEXX waren niet de enige die de dupe werden van de kredietcrisis. Ook andere bedrijven kwamen geld te kort. “Er was simpelweg niet genoeg geld voor dure campagnes met modellen”, legt Marcel van Oostveen uit. Volgens cijfers van het CBS zijn er bijna 28 duizend bedrijven met personeel failliet gegaan in 10 jaar tijd.

In een later artikel van Adformatie deelde de website nieuwe resultaten. In maart was volgens Adformatie de omzet van de reclamebranche met 12,8% gedaald, maar word een groei verwacht van 6%. Ook voor de modellen van The Kids zijn de opdrachten weer toegenomen. Marcel van Oostveen verteld dat er wel veel corona testen worden gedaan voor de fotoshoots beginnen, “ik ken een fotograaf die doet nu bijna iedere dag een corona test.”

Modellen die niet uit een huishouden komen mogen niet binnen anderhalve meter bij elkaar staan. Om die reden worden nu veel huishoudens als een gezin geboekt. Zij hoeven dan geen anderhalve meter afstand te houden. “Dat is uiteindelijk toch leuker voor de foto. Zo op anderhalve meter ziet er minder aantrekkelijk uit in een reclame, dat is niet goed voor de marketing”, verteld Marcel van Oostveen.

Hoewel veel mensen denken dat fotoshop zo gebeurd is en overal gebruikt wordt is dat volgens Marcel van Oostveen toch moeilijker dan het lijkt. Modellen die op anderhalve meter staan bij elkaar plakken, wordt volgens Marcel niet mooi en kost bovendien veel tijd. Het boeken van een huishouden is om die reden makkelijker en goedkoper voor reclamebureaus. Bovendien is er veel commentaar geweest op het fotoshoppen van reclames. Zo leverde de NOS in 2011 nog kritiek op de hoeveelheid fotoshop in de reclames van L’Oreal. Maar volgens Marcel van Oostveen valt dat in de kindermodellen branche mee, “bij kinderen is dat heel anders, die krijgen ook geen bakken make-up op hun gezicht gesmeerd.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *