Eten bezorgen: is het luiheid of overbodige luxe?

Eten bezorgen: is het luiheid of overbodige luxe?

Fietsbezorger

Een paar keer klikken en binnen tien minuten worden je boodschappen bezorgt. Kant en klare broodjes staan ook binnen een half uur voor de deur. Nederlanders bestellen wat af met elkaar, maar waarom? Is de mens dan luier of misschien juist luxer geworden?

Als restaurant of lunchroom ontkom je er bijna niet aan. Tegenwoordig kan je bij bijna al je favoriete lunchtentjes ook je broodje bestellen. Het begon met afhalen, maar al snel bleek dat niet genoeg te zijn. In 2000 maakte Nederland kennis met Thuisbezorgt en dat viel bij veel mensen in de smaak. Per maand bezorgt het bedrijf meer dan een miljoen bestellingen. Na Thuisbezorgt volgde ook Uber Eats in 2014. Het bedrijf begon met taxi ritten die via een app aangevraagd konden worden. Waarna Uber daarnaast ritten ging verkopen om eten te laten bezorgen via een nieuwe app: Uber Eats. En ook Deliveroo bezorgt nu als een van deze diensten eten aan huis. Alle drie de apps bezorgen eten van externe restaurants. De restaurants sluiten zich aan bij de apps, waarna klanten via de app een bestelling kunnen plaatsen. De bezorgers van de betreffende app, halen dan de bestelling op bij het restaurant en bezorgen het aan huis.

De luxe om alleen de voordeur open te hoeven doen voor een diner lijkt misschien genoeg. Toch blijkt er behoefte te zijn aan meer en vooral sneller. Zo is er sinds kort een app die binnen tien minuten je boodschappen thuis bezorgt. Een paar kliks in de app en je boodschappen staan binnen tien minuten voor je deur. Woon je verder dan tien minuten fietsen van de opslag? Dan werkt de app helaas niet. De bezorgers van Flink en Gorilla’s racen zo binnen tien minuten de hele stad door. Hoewel de supermarkt vaak ook niet heel ver is schijnt het toch in de smaak te vallen.

Volgens Diede Wijnveen, gedragspsycholoog, valt deze behoefte te verklaren vanuit de evolutie. Diede Wijnveen legt uit dat een van de belangrijkste behoeften van de mens is om energie te besparen. Deze behoefte stamt af uit de oertijd. In deze tijd moesten mensen altijd energie overhouden, want een aanval van bijvoorbeeld een beer werd nooit uitgesloten. Wanneer je dan ineens werd geconfronteerd met een plotse aanval moest je genoeg energie overhouden om te rennen of te vechten. In deze tijd is de kans op een plotse aanval misschien minder aanwezig, maar er zijn meerdere redenen waarom we energie besparen. Zo hebben mensen het de laatste jaren ook steeds drukker. “Er zijn meer keuzes die we moeten maken en we werken ook meer”, benadrukt Diede Wijnveen. Ook dat is een reden om energie te besparen op boodschappen doen en eten te maken.

Naast de levensbehoefte om energie te besparen, wordt deze manier van eten bestellen ook steeds makkelijker door de huidige technologie. “Door de huidige technologieën wordt het voor bedrijven makkelijker in te spelen op de levensbehoefte om energie te besparen”, aldus Diede Wijnveen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *