Waarom de anti-homo verklaring op reformatorische scholen weg moet

Reformatorische scholen mogen aan ouders vragen om een verklaring te tekenen waarin ze homoseksualiteit afwijzen. Dit moet in Nederland gewoon kunnen volgens Minister van Onderwijs Arie Slob. Na de uitspraak kwam er een storm van kritiek naar de minister. Niet alleen van volwassenen, maar ook de jongeren hadden veel te zeggen over de uitspraak.

Bestuurslid van het LAKS Nienke Luijckx (17) schreef een opiniestuk in Trouw, waarin ze haar mening uit over de verklaring. “Voor het veroordelen van homoseksualiteit geldt per definitie dat dit in strijd is met een veilig klimaat op school. Verklaringen die homoseksualiteit afwijzen dienen dan ook te worden verboden”, zegt ze. Minister Arie Slob nam na de ophef zijn woorden terug, en veranderde ze in de uitspraak: “Verklaringen die homoseksuele identiteit afwijzen gaan wél te ver”. In plaats van de verklaring te verbieden, zegt Slob dat de verklaring moet worden aangepast.

De jongeren kwamen in actie. Het LAKS, wat staat voor Landelijk Aktie Komitee Scholieren, ontvingen honderden reacties van jongeren die het niet eens waren met de uitspraken van minister Slob. Ook waren er veel scholieren die brieven stuurden naar Minister Slob zelf. De leerlingen die iets hadden gestuurd naar LAKS zeiden dat ze de uitspraak erg krom vonden, aldus Luijckx. “School moet eigenlijk een plek zijn waar leerlingen zoals wij ons kunnen ontplooien. Een veilig leerklimaat hoort hierbij.” Luijckx vertelt ook dat LAKS met scholieren heeft gesproken die op een reformatorische school zaten en een verklaring hebben moeten tekenen, terwijl ze eigenlijk uit de kast wilden komen. “Die periode hebben ze als onprettig ervaren.”

Uit al deze reacties kwam een duidelijk antwoord: de verklaring moet worden verboden. Toch lost dit niet gelijk alles op. Reformatorische scholen die homoseksualiteit afkeuren zullen nog steeds blijven bestaan, en er zullen nog steeds kinderen die homoseksueel zijn naar dit soort scholen moeten.

De oplossing volgens Luijckx: het Wetsvoorstel over burgerschapsonderwijs. Dit wetsvoorstel houdt in dat scholen meer kennis en respect moeten meegeven voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de grondrechten. Scholen werken op een samenhangende wijze aan burgerschapsvorming door lessen in te voeren over de democratische rechtsstaat en de grondrechten. De leerlingen moeten kunnen oefenen met de burgerschapsvaardigheden, en de school moet het goede voorbeeld geven.

Waarom is dit voorstel de oplossing? Volgens Luijckx is de verplichting van de lessen een goed idee. Elke leerling zal dezelfde lessen krijgen, en dus leren dat ook homoseksuelen recht hebben op gelijke behandeling. “Scholieren zullen vanaf jonge leeftijd burgerschapscompetenties ontwikkelen en makkelijker met elkaar in gesprek kunnen gaan over onder andere hun seksuele geaardheid”, zegt het bestuurslid. Luijckx vindt het juist belangrijk dat maatschappelijke discussies en problemen in het klaslokaal worden gesproken. Als voorbeeld geeft ze de spotprenten die soms worden gebruikt tijdens een les.

Hoe kunnen leraren de lessen het beste aanpakken? Luijckx zegt dat we moeten beginnen met erkennen dat er geen goed of fout is. “Het is juist heel waardevol om met die inbreng van iedereen daarnaar te kijken. Er zit daar geen foute mening in”, zegt ze. Leerlingen zullen elkaar beter begrijpen, en realiseren dat er ook meer soorten bevolkingsgroepen zijn. Ook al hebben deze groepen allemaal verschillende meningen en opvattingen, toch kunnen ze in Nederland allemaal naast elkaar leven.

Over de auteur

Sofia Robben

Sofia Robben is redacteur voor B4YOU. Ze is geïnteresseerd in het buitenland, politiek en mode.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *