“Je gaat het oude kantoorleven namaken”

“Je gaat het oude kantoorleven namaken”

 

Een systeem creëren waarin het normale kantoorwerk gesimuleerd wordt, helpt thuiswerkers met ADHD om hun werkdag te structureren. Sinds de uitbraak van de coronacrisis zorgde het gebrek aan een externe structuur door het noodgedwongen thuiswerken voor moeite en storing van het werkritme bij deze groep, vindt ADHD-coach Frits van Noortwijk.

“Het oude kantoorwerk is heel geschikt voor mensen met ADHD,” vertelt Frits van Noortwijk. Dat komt door het vaste ritme en de structuur van de dag. “Je begint op een vaste tijd, je ziet je collega’s, je hebt een vast moment voor de pauze en je bent op tijd klaar,” zegt hij. “Nu dat dit systeem weg is, wordt het heel lastig voor een ADHD’er om dingen voor elkaar te krijgen.”

Naast de afwezigheid van een gewoon dagritme, lopen het privéleven en het werk door elkaar. Volgens Van Noortwijk leidt dat tot veel afleiding. Bovendien kan het uitstelgedrag bij mensen met ADHD zorgen voor nog meer problemen bij thuiswerken. Door het gebrek aan neurotransmitters in het brein die ervoor zorgen dat wij gemotiveerd worden om dingen te doen, wordt het voor ADHD’ers lastiger om te beginnen met hun taken. “Het starten is heel moeilijk. Je hebt de neiging om te blijven zitten. Zonder dat je het weet loopt de dag uit je handen.”

Of werkgevers iets kunnen doen, ziet Van Noortwijk dat zij moeten beseffen dat thuiswerken heel veel energie kost bij mensen met ADHD, daarom moeten ze hun personeel op een andere manier begeleiden door bijvoorbeeld hulp in te schakelen, door trainingen te geven via coaches en meer betrokkenheid en aandacht. Zij kunnen voor structuur en duidelijkheid zorgen door een lijst met concrete taken te geven. Ook controle is heel belangrijk, vindt Van Noortwijk. “Uitstellen is eigenlijk niet kunnen kiezen wat je nu gaat doen of wat je als eerste moet doen.” Als er controle is dan wordt het makkelijker om prioriteiten te stellen en dus taken echt af te krijgen, ziet hij.

Wat Van Noortwijk ook opvalt is dat veel volwassenen met ADHD moeite hebben met het vinden van hulp. “De meeste trajecten zijn gericht op jongeren”, merkt Van Noortwijk. “Het is ook zo dat therapie moeilijker wordt zodra je ouder bent.” Daarom moet er meer aandacht zijn voor deze groep om hen te helpen op het werk.

Van Noortwijk helpt mensen succesvol te zijn en beter om te gaan met ADHD. Wat het meest zou werken volgens hem zijn: structuur, onderscheid tussen privé en werk, hulpbronnen en ontspannen in vrije tijd. “Als volwassene met ADHD moet je heel veel zelf organiseren.”

Het is heel belangrijk om een omgeving te creëren waarin je goed kan functioneren. Van Noortwijk legt uit: “Ten eerste moet je het oude kantoorwerk simuleren om een ritme in je leven te creëren.” Dat betekent dat thuiswerkers (met ADHD) het beste hun normale handelingen van vroeger kunnen doen. “Je sta op, je gaat douchen, je gaat een stuk fietsen of wandelen net alsof je naar je werk gaat, je komt thuis en je gaat op tijd beginnen.”

Daarnaast kan de hulp van iemand anders voor een verantwoordingsgevoel zorgen. “Je moet hulpbronnen inschakelen. Spreek af met een vriend dat zij of hij je om negen uur moeten bellen en dan moet je klaar op je bureau zitten, bijvoorbeeld.”

Om afleiding thuis te voorkomen adviseert Van Noortwijl om privé en het werken van elkaar te scheiden. Dat kan zijn door in een vaste plek te zitten tijdens het werk of in een plek te zitten waar je minder afgeleid kan worden. “Vraag je buurman om hulp. Ga in de kamer van iemand anders zitten. In de woonkamer van je buurman, als die niet thuis is, heb je minder afleiding dan bij je thuis!”, zegt Van Noortwijk.

Van de problemen die vaak voorkomen volgens Van Noortwijk, is dat mensen langer en harder gaan werken als dat thuis moet. Daar speelt een schuldgevoel bij. “Je ben een uur onderweg bij kantoorwerken, je loopt een beetje rond, je gaat koffiedrinken en met je collega’s praten… Dat doe je allemaal in je werktijd, je werkt dus niet 8 uren. Thuis heb je dat niet, dus jij gaat langer of in het weekend werken.” Dat terwijl het genieten van het weekend ontzettend noodzakelijk is zodat mensen doordeweeks goed kunnen functioneren.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *