‘Effect sluiting basisscholen blijft in deze generatie te zien’

‘Effect sluiting basisscholen blijft in deze generatie te zien’

Orthopedagoog Mariëlle Beckers.

Dat de basisscholen weer open zijn, is voor veel ouders een opluchting. Toch zijn er ook nog zorgen. Niet alleen over het risico op een toename van het aantal IC-opnames, ook de heropening van de scholen zo vlak voor de voorjaarsvakantie zorgt voor onrust bij leraren. “Maar hoe eerder, hoe beter”, denkt orthopedagoog Mariëlle Beckers.

“Ik ga er ook niet vanuit dat ze meteen alles op orde hebben, maar de scholen zijn nu zo lang dicht geweest, dat die twee weken ook gewoon zijn meegenomen”, reageert Beckers. De basisscholen waren bijna twee maanden dicht en de ministers vinden de schade voor kinderen zo groot, dat ze een langere sluiting onverantwoord vinden. “Veel kinderen zijn thuis niet zo productief en hebben echt de school nodig om bij te blijven, om die achterstand niet nog groter te laten worden.” Niet elk kind heeft een ouder die kan ondersteunen in het thuisonderwijs. Dat zorgt ook voor een grotere kloof tussen leerlingen onderling. “Leerlingen met ouders die kunnen ondersteunen zullen het makkelijker inhalen dan leerlingen die thuis heel erg weinig kunnen doen, omdat ze bijvoorbeeld geen computer hebben, ouders niet in staat zijn om ze te helpen of omdat ze fysiek geen plek hebben om rustig te werken.”

Achterstanden in kaart brengen

Beckers begrijpt waarom veel basisscholen en leraren niet bepaald staan te springen om de snelle heropening van de scholen. “Vanuit de overheid krijgen de scholen niet hele duidelijke richtlijnen. Nu moeten ze zelf maar een beetje uitzoeken hoe ze het gaan invullen.” Het Outbreak Management Team (OMT) adviseert wel om kinderen van lagere klassen in vaste groepjes te laten werken, zodat het aantal contacten tussen kinderen meer beperkt blijft. “Dan zou je eigenlijk moeten denken: dit groepje heeft ondersteuning nodig bij taal, dit groepje bij rekenen. Maar dan moet je wel eerst in kaart brengen waar die achterstanden liggen. Het is best wel complex en het vraagt veel van de scholen en leerkrachten.”

Het OMT adviseert ook om kinderen van groep 7 en 8 in duo’s te laten werken en anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Dat is niet haalbaar, zegt Beckers. “Als kinderen in de rij staan om naar buiten te gaan, staan ze elkaar te duwen. Dat is onderdeel van het naar school gaan, de interactie met andere kinderen en dat gaat gewoon gepaard met elkaar aanraken. Ik denk dat je jezelf het ongelofelijk moeilijk maakt als je die regel gaat invoeren, want ze houden die afstand ook buiten echt niet van elkaar.”

Meer in quarantaine dan op school

Om de risico’s voor kinderen en leraren zoveel mogelijk te beperken, kondigde minister Arie Slob van Onderwijs eerder al aanvullende maatregelen aan. Zo moeten kinderen nu thuisblijven als ze klachten hebben en moet de hele klas vijf dagen in quarantaine als een kind besmet raakt met het coronavirus. “Dat is onwijs lastig, met name jonge kinderen zijn vaak verkouden en die moeten dan elke keer testen op corona. Je kunt je voorstellen dat kinderen uiteindelijk ook niet meer zo heel veel op school zijn, omdat ze in quarantaine zitten.” Daarnaast kan het zo zijn dat de leraar klachten heeft en moet thuisblijven. “Dat kunnen ze soms nog wel oplossen binnen de school, dat er een vervanger komt. Maar als de leerkracht corona krijgt en hij heeft kinderen in de klas gehad, moeten die kinderen natuurlijk ook in quarantaine.”

Desondanks is Beckers nog steeds heel blij met de heropening van de basisscholen. “Heel veel scholen hebben het thuisonderwijs niet goed op orde.” Zo zijn er volgens haar veel kinderen die een stapel huiswerk meekrijgen en het vooral zelf moeten doen. “Dat vergt een enorme zelfstandigheid van kinderen en heel veel kinderen hebben die zelfstandigheid niet.” Andere kinderen krijgen wel gewoon online les in rekenen en taal. “Daardoor wordt het verschil tussen leerlingen ook weer groter.”

Op de vraag of de leerachterstand van kinderen dit schooljaar nog is in te halen, antwoordt Beckers: “Dit schooljaar zeker niet. Het was voor corona al de trend dat die achterstanden groter aan het worden waren.” Volgens Beckers heeft dat ook te maken met de middelen die hoogopgeleide ouders hebben om hun kinderen meer ondersteuning te bieden. “Die achterstanden waren er dus al en die zijn nu nog groter geworden. Ik denk dat we het effect daarvan in deze generatie blijven zien en dat er goed nagedacht moeten worden hoe we die leerlingen kunnen helpen.”


Beluister het gesprek:

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *