De voorjaarsvakantie gaat door, is dat voor basisscholen wel een goed idee?

Een meerderheid van de basisschool leraren verwacht grote problemen voor basisschoolleerlingen nu zij sinds 8 februari weer in de klas les krijgen, blijkt uit onderzoek van DUO onderwijsonderzoek & advies. De voorjaarsvakantie, waarin de kinderen weer een week geen les krijgen, staat voor de deur. Basisschool leraar Mitchell Tijsen (29) denkt dat de vakantie wel goed is, ondanks de beoogde achterstanden.

“De leraren moeten bijtanken, ze hebben afgelopen tijd in een hele andere modus gewerkt en dat heeft ook veel energie gekost”, stelt Tijsen. Daarnaast vindt Tijsen dat de kinderen de vakantie net zo goed verdienen: “Het is niet dat ze vakantie hebben gehad toen de scholen dicht waren door de lockdown hé, ze hebben alsnog hele ochtenden netjes aan hun schoolwerk gezeten.” De basisscholen zijn met de vakanties meegerekend tot nu toe door de coronacrisis in totaal achttien weken dicht geweest.

Naast leer-en sociale achterstanden, is er volgens onderzoek van het Instituut Pedagogische Wetenschappen ook een toename van emotionele verwaarlozing. Onder de emotionele verwaarlozing valt huiselijk geweld maar ook verwaarlozing van het onderwijs: “Volgens de onderzoekers verhoogde een laag opleidingsniveau van ouders het risico op kindermishandeling meer dan tien keer en werkloosheid ruim drie keer. De onderzoekers concluderen daarom dat het sluiten van scholen en kinderopvang in gezinnen met deze risicofactoren tot extra onveilige situaties heeft geleid.”

Niet veilig
Dat de scholen weer open zijn, betekent niet dat de leraren weer op de oude tour verder mogen. Er zijn een aantal nieuwe regels opgesteld door het ministerie om zo de risico’s voor leraren en de leerlingen te beperken. Kinderen met klachten moeten verplicht thuisblijven en er zijn binnenkort sneltesten beschikbaar voor leraren. De opvallendste nieuwe regel is dat als er een kind in een klas besmet is met het coronavirus, alle klasgenoten inclusief de leraar vijf dagen thuis in quarantaine moeten en zichzelf laten testen bij de GGD. “Waar ik iedereen weinig over hoor, is dat wij als leraren zelf ook mensen zijn met ouders, waarvan sommige zelfs in de risicogroep zitten. De kinderen komen toch dicht bij je en de anderhalve meter is niet mogelijk. Het slaat eigenlijk helemaal nergens op. Wij moeten wel werken, maar mogen niet onze ouders zien. Dat vind ik ontzettend krom”, zegt Tijsen enigszins gefrustreerd.

Juist om deze regels vindt Tijsen de eerdere opening van 8 februari in plaats van 1 maart organisatorisch een slecht plan: “De scholen hebben nog niet voldoende maatregelen kunnen treffen en voor de leraren zijn de nieuwe maatregelen lastig uit te voeren.” Het AD spreekt verschillende docenten die deze nieuwe regels hoofdschuddend aanhoren, net als Tijsen. Daarnaast meldt RTL Nieuw dat er uit een onderzoek naar een uitbraak op een basisschool in Lansingerland kinderen het virus kunnen doorgeven, binnen een huishouden maar dus ook op school.

Sociale achterstand
Het Nederlands Jeugdinstituut (NJI) heeft onderzoek gedaan naar de beoogde leerachterstanden na de eerste lockdown. Met name de bovenbouw viel op, omdat leerlingen in de bovenbouw de meeste leerachterstand hebben opgelopen Ook kinderen in groep 5 liepen gemiddeld meer leerachterstand op dan kinderen uit groep 6. Het gaat om gemiddeld zo’n twee tot drie maanden leerachterstand, volgens het NJI. Ook het NJI ziet een verband tussen risicokinderen. Zij zien dat de leerachterstand met name hoog is onder kinderen die al een verhoogd risico op onderwijsachterstand hadden. Het gevolg daarvan is dat de ongelijkheid in het onderwijs is toegenomen. Leraren, ouders en deskundigen vragen zich logischerwijs af wat de totale achterstand onder de eindstreep zal zijn, met alle achttien weken meegenomen.

Volgens het AD zitten de leerachterstanden vooral in rekenen en taal, al denkt Tijsen niet erg in vakken: “Als je het dan toch over vakken wilt hebben, is het grootste gemis hoe ga je om met anderen? Dat hebben ze in de tijd thuis helemaal niet geleerd.” Volgens Tijsen komt dat vooral omdat je in een thuissituatie constant dezelfde mensen om je heen hebt: “De afgelopen dagen zie ik wel dat ze daar de meeste moeite mee hebben. Dan heeft een kind een vraag en dan wil hij of zij deze gelijk stellen, terwijl er ook nog 33 andere kinderen in het lokaal zitten. Dat besef is er niet echt meer.”

Over de auteur

Julia den Heijer

JdH Producties, ook wel Julia den Heijer: dat ben ik! Inmiddels tweedejaars Journalistiek student aan de Hogeschool in Utrecht. Ik zal gelijk met de deur in huis vallen, mijn droom? Een goede politiek verslaggeefster worden in dé politieke stad van ons land én mijn geboortestad Den Haag. Op deze pagina publiceer ik mijn journalistieke producties die ik produceer voor YOUNews8.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *