Burn-outs bij jongeren: “Ze hebben geen ontspanning meer”

Burn-outs bij jongeren: “Ze hebben geen ontspanning meer”

Bron: Sanne van der Linden

Het is al langer bekend dat het sinds de coronacrisis een stuk slechter gaat met onze mentale gezondheid. Jongeren dreigen massaal uit te vallen door psychische problemen. Meer dan tachtig procent staat op instorten en zit tegen een burn-out aan, blijkt uit een nieuw landelijk onderzoek. Denise Habets is Neuropsycholoog en vertelt ons waar dat door komt.

Burn-outs bij jongeren komen steeds vaker voor. Voor Corona was de burn-out al een veelvoorkomende ziekte. Het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out geeft aan dat jongeren zelfs zwaarder mentaal worden belast dan het ic-personeel. In tijden van een pandemie vreest een grote hoeveelheid van de scholieren hun examen niet te halen en veel studenten lopen studievertraging op. Steeds meer middelbare scholen zien scholieren die uitvallen onder prestatiedruk of stress. Stress betekent spanning of druk en is niet per definitie ongezond. Elke jongere heeft een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Gezonde stress bij jongeren is de spanning die ze voelen voor een presentatie, sportwedstrijd of andere spannende gebeurtenis. Stress zorgt er dan voor dat jongeren alert kunnen reageren en geconcentreerd kunnen werken. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning weer af. Maar als de stress lang duurt, te vaak voorkomt en/of te groot is, kan een jongere niet goed ontspannen en herstellen. Dan is er sprake van ongezonde stress. En dat kan leiden tot psychische en lichamelijke klachten, en zelfs tot een burn-out. We zijn ons ritme kwijt, zitten dagenlang thuis en zien steeds minder mensen. Het is dus niet zo gek dat zoveel jongeren last hebben van somberheid, angst, slaapproblemen en stress. Ze zitten er doorheen en vragen zelfs Hugo de Jonge om hulp. Om iets te veranderen waardoor hun leven wat meer uitzicht krijgt. Waar vroeger eenzaamheid vooral een probleem was onder ouderen, neemt die klacht door Corona ook toe bij jongeren. Daarnaast worden we ook nog is iedere dag overladen met nare nieuwsberichten.

Burn-out

De diagnose burn-out staat niet in de DSM (De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), een classificatiesysteem dat iemands klachten en symptomen indeelt en rangschikt, van de WHO (World Health Organization). Een burn-out is dus niet erkend. Er is geen diagnose voor. Je kunt van allerlei verschillende factoren een burn-out krijgen. Zo krijgen mensen een burn-out van familie, van kinderen of van partners, maar ook van werk.

Een burn-out is een gevolg van langdurige, emotionele overbelasting en stress. De een krijgt hoofdpijn, de ander is moe, er komt vaak spierspanning bij kijken, moeite met concentreren, geheugenklachten, maar ook stemmingsklachten. Mensen staan te lang onder hoge spanning, waardoor ze het op een gegeven moment niet meer aankunnen en eigenlijk overspannen raken.

Lockdown

Door de grote hoeveelheid veranderingen die iedereen doormaakt, vanwege de Coronacrisis, is het voor iedereen een moeilijke periode. Denise denkt dat we de lockdown zo veel zwaarder vinden, omdat we geen ontspanning meer hebben. “Ik merk bij de jongeren die ik zelf behandel dat zij normaal gesproken hun ontspanning vonden in lekker met vrienden spelen, nog even lekker met vrienden hangen buiten of even naar dat cafeetje gaan. De jongeren die net zijn begonnen met studerenwillen net zoals normaalgesproken ook gewoon op kamers, naar feestjes kunnen gaan en hun studentenleven beginnen. Ook thuiswonende kinderen hebben er last van, omdat ze niet zomaar even langs vrienden kunnen gaan of mogen sporten. Voor jongeren is nu alles thuis, zelfs school. De hele uitlaatklep is eigenlijk weg. Iedereen is meer met hun hoofd bezig, dan met hun lichaam. Het ergste is dat er jongeren zijn die zich hierdoor van het leven beroven”, meldt Denise.

Herstellen

Het herstel begint met begrijpen dat je een burn-out hebt. Vervolgens ga je de mogelijke oorzaken van spanning op een rijtje zetten en oplossingen bedenken voor deze problemen. Ook wordt er gekeken naar hoe je met spanning omgaat en wat je daarin anders zou kunnen doen. Tot slot voer je de oplossingen uit. Volgens Denise moet je, om te herstellen van je burn-out, eerst even resetten. “Even terug naar de basis, dan gaan we kijken waar de grens is overschreden en waarom die grens is bereikt. Ik raad ook aan om lekker te sporten en blijven bewegen door even naar buiten te gaan. Dat is tijdens een pandemie erg moeilijk maar probeer die structuur er in te houden. Als je maar een break hebt van de prikkels die zoveel stress bezorgen.”

“We moeten vooral allemaal iets bewuster zijn. Iets meer op onszelf letten, maar vooral op onze omgeving.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *